Svar: Vil pludselig ammes mere
24. september 2014
Alder:
10 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev - og dernæst - hvor er jeg ked af at høre, at I har mistet et nært familiemedlem og samtidig står med oversvømmelse af hjem og firma. Det er rigtig godt, at du forsøger at tage det hele så afslappet som muligt, selvom det naturligvis er svært…
Du har helt ret i at der udviklingsmæssigt sker rigtig meget med jeres dreng lige nu. Han er i separationsfasen og det betyder at han lige nu vil søge dig lidt ekstra og derfor også kan søge brystet lidt ekstra. For at kunne separere sig, er han nødt til at føle sig "knyttet til" og det er derfor du oplever ham ekstra morglad og brystglad.
Det er dog vigtigt, at du er opmærksom på ikke at få sat amningerne op, selvom han søger ekstra. Han skal naturligvis have masser af nærhed, fysisk kontakt, kærtegn, men ikke øge sit behov for brystet ekstra meget og lige nu lyder det som om at du skal passe på at antallet af amninger ikke stiger for meget. Det er en svær balance, for naturligvis må han godt få brystet en ekstra gang, hvis han har behov for det og det giver ham trøst, tryghed og ro - men det kan godt komme til at fylde så meget, at han begynder at spise mindre mad og lukker munden for skeen og det er uhensigtmæssigt med den alder han har nu.
De fleste børn vil i 10-12 måneders alderen trives med 2 amninger i døgnet - f.eks. amning før middagslur og før de puttes til natten. Og hvis din dreng lige nu viser behov for en ekstra amning i løbet af natten, så er det helt okay, men prøv om du ikke kan få ham videre i søvnen uden brystet, så han ikke spiser hyppigere end dette. Du kan evt. lægge dig med ham, fjerne tremmerne fra den ene side af hans seng og koble hans seng til din. Så kan du lægge en hånd over på ham om natten, lade ham mærke at du er der, få masser af nærhed. Han kan kravle over til dig, putte sig ind til dig osv. hvis han har behov for det - men så det netop er nærheden han får og ikke mælk natten igennem. Du skal naturligvis sikre dig, at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt, når du kobler sengene sammen, så han ikke kan falde ud af sengen.
Har du indført en godnatgrød? Hvis ikke kan det være en rigtig god idé at gøre dette nu. Den kan mætte ham lidt ekstra til natten og dermed være med til at sikre, at han ikke søger brystet om natten, fordi han reelt er sulten. En godnatgrød serveres adskilt fra aftensmaden og en aftenrytme kan f.eks. se således ud:
Aften 18: Aftensmad, - kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der tages udgangspunkt i almindelige børnevenlige retter og der gives mad i stykker og også stadig mos. Vand af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten, frotteres godt i håndklædet osv.
Tilbydes godnatgrød i køkkenet ca kl 19.30. Det kan være en havregrød, flerkornsgrød, mysligrød. Der gives vand eller mælk af kop. Får herefter børstet tænder.
Ammes og puttes til natten ca kl 20
Med hensyn til at ligge på puslebordet, og protestere lidt over at skulle ligge stille, så hører dette også alderen til. Han er som sagt i separationsfasen, han begynder at vise mere og mere egen vilje, og det betyder at han f.eks. ikke vil have skiftet ble og ikke vil ligge stille. Det er naturligvis en balance, hvor meget du kan kræve at han holder sig stille og hvor stille han er nødt til at ligge, for at bleen kan blive skiftet.
Med den alder han har, så begynder han at kunne forstå små sætninger. Når du f.eks. siger "kan du vinke?", så løfter han hånden og vinker. Eller hvis du spørger "hvor stor er du?", så kan han løfte hænderne over hovedet og vise hvor stor han er. Og dette kan du udnytte, når han skal skiftes. Det handler om, at I skal samarbejde omkring det og du skal inddrage ham. Når han ligger på ryggen, så kan du hjælpe ham med at sætte fødderne i bordpladen og så kan du sige "løft numsen, løft numsen, skat" og så løfter han selv numsen og du kan lægge bleen ind under ham. Du kan også give ham cremetuben i hånden og når han er vasket, så kan du lade ham få lidt creme på fingrene og lade ham selv forsøge at smøre lidt creme på. Det er uden betydning hvordan, det handler om at han skal have fornemmelsen af, at han selv er aktiv. På den måde styrker du hans selvstændighed:)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske