Svar: Stoppe med flaske
24. september 2014
Alder:
12 mdr.
Kære mor
Hvor dejligt at høre, at det går bedre i vuggestuen:) Det lyder dog som om at jeres dreng stadig skal vænne sig til en mere aktiv hverdag, med mange indryk og at han derfor lige nu sover meget uroligt om natten. Han drømmer, bearbejder alt hvad han har oplevet i løbet af dagen og søger derfor flasken som beroligelse.
Dagsplanen ser rigtig fin ud. Han får hvad han skal have at spise i løbet af dagen og det lyder super det du fortæller. Du kan evt. tale med vuggestuen om, at de forsøger at tilbyde ham ekstra vand i løbet af dagen, så hans behov for væske måske dækkes lidt bedre hele dagen igennem og så han ikke behøver søge sit behov for væske dækket om natten.
Deruover tænker jeg, at du skal lade ham bibeholde sine flasker lidt endnu. Det er helt okay at han får de to flasker i døgnet - en flaske, når han skal sove og en flaske i løbet af natten. Det er helt okay, han er stadig kun 12 måneder gammel:)
De fleste børn vil være parate til at skippe flasken helt omkring 14-15 måneders alderen og tommelfingerreglen lyder, at de senest skal væk fra flasken, når de er 18 måneder. I har altså tid at løbe på endnu.
Det kan godt være, at det hos jer vil være lettest at fjerne flasken før putning først. Her kan man erstatte med en kop mælk og en godnathistorie og på den måde sættes et andet og et nyt ritual i stedet for flasken. Om natten skal flasken så trappe stille og roligt ud, så han får mindre og mindre af gangen. I stedet for 200 ml får han 180 ml, så 160, 140, 120 osv. indtil han tilsidst helt kan undvære mælken.
Det er for mig vigtigt, at man ikke fjerne flasken fra den ene dag til den anden, men at man trapper ud og sætter noget andet trygt og dejligt i stedet. De fleste børn vil når de er mellem 12-18 måneder begynde at have glæde af en godnathistorie, ligesom de ofte også i denne alder begynder at tage en putteklud eller puttebamse til sig. Og det kan være en rigtig god idé at I stille og roligt introducerer dette - sammen med flasken, så han lige nu får begge dele.
Det vil sige at en plan kan se nogenlunde således ud:
Godnatgrød i køkkenet, sammen med vand eller mælk af kop, får børstet tænder og bliver puttet i seng eller I sidder med ham og giver ham flaske og putter ham så i seng derefter.
Puttebamse, putteklud introduceres. Den bruges samtidig med at han får flasken, så den bliver en naturlig del af det at skulle sove.
Godnathistorie læses, igen samtidig med at der gives flaske. I viser billeder i bogen, taler lidt om det hele osv. Der synges evt. godnatsang.
Mængden af mælk i flasken trappes ud, så han får mindre og mindre og stille og roligt erstattes så af lidt mælk af en kop. Imens bibeholdes det I nu har indført - puttebamse, putteklud, godnathistorie, godnatsang mv. Det vil sige at ritualet er det samme som det plejer at være, eneste forskel er, at flasken er erstattet af en kop.
Og stille og roligt kan der så være vand i koppen i stedet for mælk, fordi det er bedre for hans tænder:)
Håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske