Brev:
Søvn, rytme og tendens til at vågne tidligt
23. september 2014
Alder:
8 mdr.
Søvn, rytme og tendens til at vågne tidligt
Hej Helen
Tak for tidligere svar.
Her begynder det at gå bedre med skemaden, det er stadig ikke et KÆMPE HIT, men der ryger da ca +/- 3 dl ned i løbet af en dag, fordelt på 4 skemåltider, så det er bestemt fremgang. Samtidig drikker vores dreng rigtig fint med vand til skemaden, og samtidig får han også stadig flaske, i genenmsnit ca 600 ml i døgnet på fire flasker dog +/- og nogle gange en del mere, hvis han får lov at spise to gange om natten.
Vi skriver nu til dig, for at få din hjælp og tanker omkring søvn og rytme.
Vores dreng har jo længe haft en tendens til at vågne omkring kl 5/5.30 uden vi kunne få ham til at sove videre. Vi synes ikke at kunne se nogen forskel om han kom i seng kl 19,19.15 eller 19.45 for den sags skyld.
I en periode fik han mad midt nat (et sted mellem 24-03) men så begyndte vi også at tilbyde ham mad når han vågnede der omkring kl 5, og til sidst kunne vi næsten hver gang få ham til at sove videre, dog betød det, at han begyndte at spise alt for meget mælk i løbet af natten, og han begyndte at vågne tidlig morgen og forvente en flaske, og derfor ikke ville have så meget skemad om dagen, så vi tænker, at vi skulle ned på en flaske, for at holde mælkemængden nede.
Derfor begyndte min mand at sidde hos ham og tilbyde ham vand om morgen, hvor han nu vågnede og forventede mælk, det betød nogle morgner med meget gråd og skrig, men han fik ikke noget mad før havregrød kl 6.00, allerede på 2. Dagen var der mindre protest, men stadig ikke noget med at sove videre!
Derudover begyndte vi at kigge lidt på rytmen om dagen. Vi var begyndt at forsøgt at skippe eftermiddagsluren, så vores dreng så vidt muligt kun sov to lurer, men vi kunne godt se, at for at dette kunne lade sig gøre, skulle vi strække ham hver gang han var træt, og han altid var meget ked af det om eftermiddag og om aftenen. Han kom altid senest i seng omkring kl 19-19.30.
Vi har derfor de sidste par dage istedet forsøgt at lade ham styre, dog uden at det hele sejler, og derved er denne ca. rytme opstået:
Op* - (svingende, - det kommer jeg tilbage til)
Havregrød mellem 6-6.45
Formiddagsflaske kl 7.30-8.15
Puttes til formiddagslur et sted mellem kl 8-8.45 (varighed ca 1-1,5 time) (vågner for det meste omkring kl 9.30/10.00)
Frokost kl 10.30/11 (grønsagsmos eller øllebrød)
Flaske kl ca. 12.00
Puttes til middagslur kl. Ca 12/12.30 (varighed ca 1,5-2 timer, jeg har trillet med ham de sidste dage, for at holde ham sovende i minimum 1,5 time)
Eftermiddagsgrød (majsgrød med most pære) kl ca 14.30/15
Eftermiddagslur (her skal vi gøre en indsats for den ikke ligger for sent, så vi triller med ham fra han begynder at blive pylret og til han sover) sover ca kl 16.30/45 (varighed omkring 30 min - 1 time, ellers vækker vi han)
Aftensmad kl 17.45/18.00
Natflaske kl. 19.00
Godnat kl 19.30/20.00
* grunden til jeg siger det er svingende er, at han de sidste tre dage er begyndt at ændre på natterytme.
Natten til søndag: får mad kl 00.30 og vi når at fange ham 4.45 hvor han er ved at vågne, han får sutten og sover videre til 5.50.
Næste nat, får sut omkring kl 23.00 og vågner først igen 4.45 hvor han drikker 200 ml, derefter lægges han til at sove igen, og VÆKKES kl 6.30, da vi tænker han jo skal stå op ca samme tid hver dag. (Han lægges lidt senere til formiddagslur og sover også kun 30 min)
Og nu i nat får han sut 00.15 og sover videre til kl 5.00, får kun tilbudt 165 ml og spiser det hele, sover videre, vågner kl 5.30, men sover hurtigt videre med fars hånd på dynen, og VÆKKES med besvær kl lidt over 6, og sover nu kl 8.15, var allerede træt kl 7.30.
1. Spørgsmål: er det forkert at vække ham om morgenen? skal vi prøve at have is i maven og se, om det er en ny rytme han er ved at få, og lade ham sove? Og hvad så de dage hvor han måske pludselig ikke sover så længe, så "ændres" hele dagen jo, når udgangspunktet ikke er det samme?
2. Spørgmål: Grunden til vi vækker ham kl 6/6.30 hvis han ikke selv er vågnet og forsøger at få ham til at sove videre hertil er, at det er det tidspunkt, han skal til at op på, når jeg starter på arbejde om nogle måneder. V er dog kommet til at tænke på, at han jo dog stadig sover tre lurer, så om det er "dumt" at satse på det "rigtige" stå op tidspunkt endnu, når han jo nu sover tre lurer?
Vi tænker, når hans tredje lur skal skæres væk på et tidpunkt, kan man så ikke forvente han kommer lidt før i seng, og står lidt før op, end han gjorde på 3 lurer? Og derfor måske satse på han sover til kl 6.30/7 nu hvor han er på tre lurer, eller hvordan?
3. Spørgsmål: vi har som sagt forsøgt at skære eftermiddagsluren væk, men vores dreng kan, på trods af han snart er 8 måneder, ikke holde sig vågen meget længere end 2,5 time ad gangen, så bliver han pylret og ked af det. Så hvis han kun skal have to lurer, skal vi virkelig strække ham, og virkelig kæmpe for at holde ham sovende længe (1,5-2 timer formiddag og 2-3 timer til middag) både til formiddagslur og middagslur for at få dagen til at"gå op", hvilket vi måske ikke synes er helt hensigtsmæssigt? Så selvom vi skal kæmpe lidt for at få ham til at sove den tredje lur lige nu, for den ikke ligger for sent, er det så ok? Eller skal den skæres væk?
4. Spørgsmål: du skriver at lurer der ligger efter kl 16 æder af nattesøvnen, er det alle børn eller er det fra en bestemt aldersgruppe? Har eftermiddagsluren vores søn tager indflydelse på hans nattesøvn?
Vi tænker lidt, at det ikke er helt hensigtsmæssigt, at han får en flaske der omkring kl 5, for så forholdtvis hurtigt efter at skulle have morgengrød, hvad gør vi?
Vi har tænkt flere forskellige løsningsforslag, måske du har flere:
1. Tilbyde ham mindre og mindre i flaske tidlig morgen, så han til sidst sove til morgen kl 6 uden flaske? Eller vil han blive ved med at vågne for flasken og hvordan vænnes han væk fra dette? (Og skal vi blive ved med at vække ham kl 6 eller lade ham sove? )
2. Sætte et ur og vække ham f.eks. Kl 4 for at give flaske, og vågner han stadig kl 5 og forventer flaske, må han få vand og vi må tage kampen (hvordan får man ham til at sove videre, er det ok at tage ham op og vugge, eller bedst at han bliver i sin seng? Og hvorlænge går der, inden han vænner sig til ikke at skulle vågne der for flaske, men at skulle sove videre?
3. Tilbyde ham flaske når han får sut første gang i løbet af natten og ikke om morgenen?
4. Tilbyde ham flasken tidlig morgen som nu og trappe ned i mængden stille og roligt og lade ham sove længere end til kl 6.00 f.eks. Til kl 7.00 også tilbyde havregrøden lidt senere (også må rytmen enten ændre sig når eftermiddagsluren skippes, eller når jeg starter på arbejde og han skal op kl 6.00)??
5. Putte ham allerede kl 19 og tilbyde natflaske allerede kl 18.45 og måske også aftensmaden lidt tidligere og se hvad der sker, om søvn avler søvn eller det gør at han melder sig på et mere "gunstigt" tidspunkt i løbet af natten?
Vi har også tænkt på om vi i en perioden skal bide i det sure æble og stå op med ham når han vågner f.eks. Kl 5, og se hvad rytme der kommer ud af det, også stille og roligt rykke rytmen med 15 min hver dag? Men ikke tilbyde ham morgengrød før kl 6.00. (Er det rigtigt forstået, at hvis vi så f.eks. Står op kl 5, så kommer han ud til formiddagslur f.eks. Kl 7 og sover han mere end 1,5 time, så vækker vi ham, dagen efter kommer han ud til formiddagslur kl 7.15, og vækkes seneste efter 1,5 time, dagen efter igen kl 7.30 og så videre....? Og det samme med middagsluren og eftermiddagsluren, og derved også godnattidspunktet, og derved FORHÅBENTLIG også godmorgen tidspunktet? Kan formiddagsluren ligge FOR tidligt, og derved bare forlænge hans nattesøvn? Og hvis den gør, hvordan ændres dette så?
Er det ok at vække ham fra hans lurer lige nu, for at holde fast i en ca. rytmen, hvis han f.eks. En dag pludselig vil sove længere end 1,5 time til formiddag, skal vi så vække ham, for at hjælpe ham ind i en fast rytme, eller er det synd? Vi synes det er meget svært hvor meget og hvor lidt vi skal "pille" og hjælpe, for at holde ham i rytme, men stadig ikke påtvinge ham en rytme???? Sådan at det ikke er en rytme vi skal "kæmpe" for at holde ham i, men en rytme han trives i og selv holder sig i, uden den store hjælpe?
F.eks. Sover han stadig nu, og har sovet siden 8.15 og kl. Er nu 10.15, skal jeg for at holde ham i rytmen få ham til at vågne nu, eller se hvad der sker?
Synes generelt han er MEGET svingende i længden af hans lurer, hvilket vi synes gør det endnu svære "hvornår han har sovet nok"? :-/ og synes lidt at se en tendesen til at formiddagsluren tit bliver den længste, hvis vi ikke gør noget for at ændre dette?
Som du kan se er vi lidt i vildrede omkring hvad vi lige skal gøre, for det er især hvad der sker om aftenen der gør at dagene tit er meget forskellige og kan svinge fra uge til uge. For som sagt er det utrolig svingende hvad vores dreng "gør om natten"- inden for den sidste måned har han gjort alt fra at sove fra kl 19-05.30 uden mad til at skulle have mad kl 00.30 og 05.00 og ikke vil sove videre, til at sove til kl 5.00 få mad og sove videre, og vi skal vække ham, til at vågne kl 02 få mad og vågne igen kl 5.15 og ikke vil sove videre - what to doooo???
Et helt andet spørgsmål, når han på et tidspunkt skal vænnes fra flasken om aftenen (som han er meget glad for) og flasken om natten, hvordan og hvornår gøres dette? Er det at nedsætte mængden stille og roligt og håbe på han begynder st spise mere skemad i løbet af dagen eller hvordan gøres det bedst? Og hvor hurtigt?
Vi ser frem til at høre fra dig, på forhånd tak.
Venlig hilsen
De forvirrede forældre