Svar: Ideer til mad
22. september 2014
Alder:
10 mdr.
Kære Anne-Mette
Tak for dit brev :)
Med den alder din datter har, så kan hun spise samme mad, som I voksne. Det betyder, at du ikke skal lave specielle retter til hende, men lade hendes mad tage udgangspunkt i jeres mad - så det er familiemad I spiser.
Her er pasta, kødsovs og lasagne jo ofte et hit hos børn, så det kan jeg godt forstå, at jeres datter godt kan lide:) Det er retter med hakket kød og "sovsede retter" og her findes forskellige muligheder. Du kan udskifte pasta med ris, bulgur osv. og lave millionbøf, boller i karry, ris med sursød sovs mv. Du kan også lave frikadeller, farsbrød, forskellige pølseretter og gryderetter.
Fisk er vigtigt, og det vil være rigtig godt, hvis I kan spise fisk flere gange om ugen - gerne både fisk til frokost og fisk om aftenen. Fisk indeholder de sunde fedtsyrer Omega-3. De er livsnødvendige for os mennesker og har stor betydning for det lille barns udvikling, blandt andet for udviklingen af barnets nervesystem og hjerne, barnets synssans og barnets indlæring og hukommelse.
Fisk indeholder også D-vitamin - især fisketyper som sild, laks, torskerogn, makrel er gode kilde til D-vitamin. Fisk indeholder Jod, som medvirker til opbyggelsen og vedligeholdelsen af vores celler og væv. Fisk indeholder også Selen, der fungerer som antioxidant sammen med blandt andet E-vitamin og det styrker barnet immunforsvar:)
Fisk til frokost kan f.eks. være forskellige smørbart fiskepålæg, som makrel i tomat, smørbar torskerogn, sildepostej eller lignende. Det kan også sagtens være fiskefrikadelle, fiskefilet, sild, rejer, tun fra dåse og lignende.
Fisk om aftenen kan være laks - da hun er glad for lasagne, så kunne I f.eks. lave en lakselasagne :) Men ellers kan I også spise fiskefrikadeller, rødspætte, torsk, hellefisk, - der findes rigtig mange muligheder, både i køledisken hos fiskehandleren, men også på frost i supermarkedet. Det anbefales, at børn under 3 år højst spiser 25 gram rovfisk om ugen. Rovfisk er tun, rokke, helleflynder, smørmakrel, sværfisk, sildehaj, gedde, aborre og sandart. Rovfisk er derfor ikke nogen af de fisketyper vi normalt spiser flest af i Danmark.
Grøntsager er vigtigt. De skal stadig koges, så hun kan tygge sig igennem dem. De kan også bages i ovnen. Ovnbagte rodfrugter har en naturlig sødme, som mange børn rigtig godt kan lide. Selvom jeres datter ikke kan lide kogte kartofler eller mos, så vil hun måske godt kunne lide ovnbagte kartoffelbåde, som hun selv kan sidde med i hånden og gnave sig igennem - evt. med lidt sovs til, som hun kan dyppe i:)
Med hensyn til antal måltider i løbet af dagen og hvor lang tid, der bør gå imellemmåltiderne, så kan en dagsplan se således ud:
Morgen 7-7.30: Havregrød, vand eller evt. lidt sødmælk af kop
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos (jerntilskud), vand af kop.
Puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, gerne både kød og fiskepålæg, kogte grøntsager til at gnave og i stykker, så hun her også øver pincetgreb, lidt hårdkogt æg, rejer eller lignende som variation. Må også stadig gerne suppleres med grøntsagsmos (det kan være hjemmelavet, rester fra aftensmaden eller mos fra glas eller frost). Vand af kop.
Tilbydes evt. en banan og en kop mælk - og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. En lille portion tykmælk med revne æbler, rugbrødsdrys eller lignene. Vand af kop.
Aften 18: Familiemad - kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være moset mad og også mad i stykker - ris kan gives sammen med sovs og ved siden af gives kødbollen i stykker. Udgangspunktet er jeres mad, almindelige børnevenlige retter. Vand af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten.
Tilbydes godnatgrød i køkkenet, sammen med en kop lun mælk, før børstet tænder.
Ammes og puttes til natten ca kl 20
Sen aften 23: Ammes og sover videre (eller alternativt, ammes når hun vågner først på natten og melder sig selv).
Som du kan se, så indgår der mange små måltider hele dagen igennem. Hovedmåltiderne er morgen, frokost og aften - men der er tilbud om mellemmåltid formiddag, eftermiddag og før natten. Jeres datter behøver ikke spise store mængder hver gang, lidt har også ret, og det er netop vigtigt, at hun fyldes godt op hele dagen igennem, for at hun ikke behøver søge brystet ekstra om natten:)
I min bog "Helens bog om børn og mad", finder I dagsplaner, samt idéer til forskellige retter I kan lave, som hele familien kan spise:)
Fortsat held og lykke og fortsat god appetit:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske