Svar: Baby sluger maden
19. september 2014
Alder:
10 mdr.
Hej med jer
Tak for jeres brev :)
Øvelse gør mester og det lyder som om at jeres datter er rigtig godt igang med at øve sig. Det er rigtig godt, at I prøver at tilbyde hende forskellig konsistens, forskellig størrelse på mad, mad i stykker, groft moset mad osv. så hun stille og roligt lærer at bearbejde forskellig mad i munden.
Det kan være en rigtig god idé at adskille mos og mad i stykker. Det kan være lettere for hende at finde ud af at tygge, hvis hun fornemme om det er "tyggemad" eller "synkemad" hun får.
Med den alder hun har, kan det hjælpe hende, hvis skemaden og dermed den mad, som I giver hende med ske, er synkemad. Hun ved, at når det er skeen, som kommer, så skal hun åbne munden og synke. Men anden mad, som hun tilbydes med gaffel eller med fingrene, kræver at hun tygger.
Når I hjælper hende med at spise mad i stykker, så kan det være en god idé, hvis I kan prøve at få maden ind i siden af munden på hende. Når maden kommer ind i siden af munden, så vil hun med det samme tygge sammen og begynde at bearbejde det, hvorimod, når maden kommer ind foran i munden, så skal hun først føre den med tungen over i siden og tygge sammen - og det kan være sværere for hende. Det er dog ikke sikkert, at I kan få lov til at komme maden ind i siden af munden på hende med den alder hun har nu - hun vil jo rigtig gerne spise selv og uden at I blander jer - og her må I så stole på, at hun kan finde ud af det. Naturligvis sikre jer, at maden I serverer for hende er i en størrelse og en konsistens, som hun kan kapere og altid have hende under opsyn, når hun spiser:)
Sørg for at maden ikke er for "tør". Det gør det sværere at tygge den og bearbejde den i munden. Brug smør/plantemargarine, smørbart pålæg, sovs osv.
Sørg også for at hun får vand at drikke til alle måltider. Vand tilfører væske til maden så det bliver opblødt lidt og dermed lettere at tygge og også at synke:)
Fortsat god appetit!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske