Svar: Stadig mælk i maden
19. september 2014
Alder:
10 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev:)
Det lille barn starter naturligt livet med at få mælk, men i takt med at barnet bliver ældre, så erstattes mælken mere og mere af rigtig mad. Det er derfor helt naturligt, at indtaget af mælk sættes ned og dermed også helt naturligt, at din datter ikke længere får så meget mælk, når hun går over til at spise mad i stykker i stedet for grød og mos:)
Med den alder din datter har nu, bør hun tilbydes bryst (eller flaske) 2 gange i døgnet. Derudover bør du tilsætte mælk i den grød og mos, som du laver kun til hende - men i al anden mad, som hun spiser ligesom jer, indgår mælken naturligt der, hvor den kan - det vil sige f.eks. i sovs, eller hvis du laver kartoffelmos til jer alle sammen, men ikke i forbindelse med at hun spiser brødhapsere osv.
Hun må også gerne med den alder hun har tilbydes f.eks. lidt tykmælk, yoghurt og lignende. Det vil også være med til at give hende lidt ekstra kalk. Hun kan også tilbydes ost. Det kan være ostestænger, som hun gnaver, det kan være smøreost og det kan også være ost, som indgår i en varm ret, som I f.eks. spiser til aften. Ost er også en vigtig kilde til kalk.
Det er super fint, at du nu er igang med at lære din datter at spise med en gaffel og det er helt efter bogen, at hun stadig skal guides i, hvordan maden kommes på gafleen og at den derefter føres til munden:)
Det er også en god idé, at du fortsat tilbyder hende fedstof, det vil sige at der skal smør, plantemargarine eller lignende på brødet, ligesom du også meget gerne må give hende en smørklat til grøntsagern eller lave lidt sovs, så hun får fedt den vej igennem.
Fisk er også en rigtig god kilde til fedt og det vil være rigtig godt, hvis du kan tilbyde din datter fisk flere gange om ugen - både til frokost og om aftenen. Det kan være forskelligt smørbart fiskepålæg, det kan være fisk du koger, laver i ovnen osv.
Omega-3 fedtsyrerne er vigtige for udviklingen af barnets nervesystem og hjerne, de har betydning for barnets synsudvikling, for de kognitive færdigheder (indlæringsevne og hukommelse).
Lige nu vil det være rigtig godt, hvis hun kan tilbydes ca. 500 ml mælk dagligt. Det kan være fordelt sådan, at hun f.eks. ammes to gange i døgnet og derudover får lidt mælk i sin øllebrød, spiser en portion tykmælk og måske prøver at drikke lidt sødmælk af en kop. At få sødmælk af en kop er ikke et must, men et tilbud og da du ammer mere end 2 gange i døgnet, så behøver du højst sandsynligt ikke give hende hverken sødmælk eller tykmælk - i hvert fald ikke, når det kommer til det samlede mælkeindtag. Det er vigtigt at hun ikke tilbydes for meget mælk, så hun stadig har plads i maven til mere rigtig mad.
Det kan være en god idé fortsat at give hende mad, som er moset, så hun ikke kun får mad i stykker. Det kræver stor koncentration at spise selv og spise hapsere og der er stor sandsynlighed for at hun bliver for træt og mister lysten til at spise, før hun egentlig har fået mad nok. Det er derfor en god idé, hvis du fortsat kan supplere hendes hapsere med mos. Om aftenen, kan du f.eks. mose hendes kartofler med sovs og hjælpe hende med at spise dette imens hun selv prøver at spise frikadellen eller sidder med en blomkålsbuket:)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Fortsat god søndag!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske