Svar: Nyfødt i autostol?
3. august 2003
Alder:
1 mdr.
Kære Kathrine
Det vil altid være bedst at spædbørn ligger ned af hensyn til deres ryg. Det afhænger dog meget af, hvilke behov man har om jeg vil anbefale det ene frem for det andet.
Om baby-autostol kan man sige at den kan bruge fra fødslen dog ikke mere end højst 20-30 minutter de første måneder. Det vil sige at stolen er okay, hvis man lige kører hen til bedstemor og tager den lille op, når man når frem; men hvis bedstemor bor i den anden ende af Danmark, så kan det godt blive for meget for en lille ryg. Nogle baby-autostole kan dog vippes, så de næsten er vandrette og så kan baby godt klare en tur på 1½ time bare det ikke sker hver dag.
Hvis du skal have den lille med op at handle kan det også nemt tage for lang tid, hvis barnet sidder placeret i en autostol, både i bilen og i butikken. Her vil det så være hensigtsmæssigt at man tager barnet ud af autostolen og ligger det i en lift, når der skal handles eller evt bærer den lille i en bæresele. Sidstnævnte skal dog også være kortvarigt.
Liftnettet er ikke sikkert på samme måde som en autostol, da nettet kun forhindrer barnet i at blive kastet ud i kabinen ved en kollision. En autostol er derimod konstrueret til at sikre barnet under kollision. Liftnettet har derimod den fordel at barnet jo ligger i liften og kan sove videre, når man når frem til bestemmelsesstedet og kan være puttet med dynen, som du selv skriver.
Hvis man bruger liftnet skal man være opmærksom på at liften skal have faste sider og at barnet skal placeres med hovedet ind mod midten af bilen på grund af risikoen for påkørsel fra siden.
En tredie mulighed er en boxette. Den er en kombination mellem baby-autostolen og liften. Den er derfor god til lange ture, da barnet ryg skånes. Den fastgøres med bilen egne seler og er også forsynet med seler til at holde barnet fast med. Ulempen ved boxetten er at den ikke er ret stor. De fleste børn kan kun bruge den de første tre måneder.
Alt efter hvad jeres behov er må du prøve at overveje, hvad der vil virke bedst for jer. Umiddelbart kan du jo sagtens bruge den autostol du allerede har; men hvis du ønsker at dit barn skal være i stolen i længere tid kunne det måske svare sig med en boxette eller et liftnet. Du skal være opmærksom på, at det godt kan betale sig at leje begge dele, det koster ikke ret meget og det er jo ganske få måneder det drejer sig om.
Med hensyn til at føde ambulant eller føde hjemme, så er det jo individuelt hvad den enkelte kvinde ønsker og har det bedst med. Det betyder også meget for beslutningen hvordan far har det og hvad han synes.
Hvis I begge har det bedst med at det skal foregå hjemme, så kan det sagtens lade sig gøre, men hvis I har det der "tænk nu hvis.." så ville jeg vælge at føde ambulant. At føde ambulant betyder at du kan gå hjem indenfor 24 timer. Hvis du er første gangsfødende ville jeg vælge det. Den ambulante fødsel giver dig trygheden, at der er nogen tilstede, som kan handle med det samme, hvis nødvendigt. Hvis alt går planlagt, så kan du pakke dine ting og den lille og tage hjem, du behøver ikke komme op på barselsgangen først, men kan tage direkte hjem. Og du skal heller ikke tænke på vasketøj og affald. Du og far kan bare nyde hinanden og den lille og vide at I begge er i god behold.
Fortsat held og lykke
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske