Svar: 11 uger for tidligt - grød?
10. september 2014
Alder:
2 mdr.
Kære Dorthe
Tak for dit brev og hvor dejligt at høre, at jeres lille dreng trives, og at der nu er mere styr på maven:)
Med hensyn til opstart af skemad, når der er tale om for tidlig fødte børn, så anbefales normalt en "mellem alder" - det vil sige den alder, som ligger mellem termintidspunktet og det faktiske fødselstidspunkt. Det betyder, at da jeres dreng er født 11 uger for tidligt, så børn I rykke tingene med 5.5 uge. Det vil sige, at i stedet for at han mindst skal være 4 måneder, når I starter med skemad, så bør han være mindst 5-5.5 måned gammel, før I introducerer skemaden.
Selvom han virker interesseret, så er han altså lige lille nok endnu, men det vil måske passe ham rigtig godt at starte om en lille måneds tid :) Det er vigtigt at hans mave kan følge med og at han er i stand til at nedbryde den ekstra føde, når I begynder og der er ingen grund til at starte for tidligt, og han så får ondt i maven og forstoppelsesproblemer igen. Når du begynder, skal du starte med meget små mængder, det er kun smagsprøver han skal have i begyndelsen.
Jeg vil anbefale dig meget min bog "Helens bog om børn og mad". I den guides du igennem fra de første smagsprøver og måned for måned til han er godt igang med skemaden - du kan sagtens følge trinene i bogen, du skal blot køre ca. 5 uger forskudt, så når han er 7 måneder, kan du bruge opskrifterne fra 6 måneder osv.
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske