Svar: Mad, gylp og rytme
9. september 2014
Alder:
5 mdr.
Kære mor til den dejligste dreng:)
Dejligt at høre, at du kunne bruge mit sidste svar, og at det gav lidt ro med på vejen - håber at jeg kan gøre det samme i dag:)
De fleste børn vil begynde at gylpe mindre i takt med, at de begynder med skemad. Grød og mos vil naturligt ligge lidt tungere i maven og sandsynligheden for tilbageløb er derfor mindre. Nogle børn fortsætter dog med at gylpe, selvom de får mere og mere rigtig mad - og er det tilfældet, skal du naturligvis drøfte det med jeres læge.
Mange børn vil også have tendens til at vægtstagnere i den periode, hvor de starter op med skemad. Det er helt normalt, men stille og roligt vil din dreng begynde at tage godt på igen. Det er sådan at skemaden skal komme ud over hans vanlige indtag af mælk - skemaden skal altså ikke erstatte hans mælkeindtag, han skal drikke ligeså mange flasker som han plejer og derudover får han så lidt skemad. På den måde vil du sandsynligvis opleve, at han igen begynder at tage på:)
Jeg anbefaler normalt at man starter op med skemad om dagen, fordi det er min erfaring at det giver mindre uro i maven - og dermed mindre uro om natten og altså bedre nattesøvn. Men, hvis du oplever at det fungerer bedre med skemaden om aftenen, fordi din dreng måske på det tidspunkt bedre kan holde det i sig og ikke gylper så meget, så er det helt fint, så må du gerne gøre sådan.
Måske er han så småt ved at være klar til to måltider skemad dagligt og det vil være rigtig fint at han netop spiser 4-5 skefuld og max ½ dl. af gangen. Det er bedre at give ham ½ dl. to gange dagligt end at give ham 1 dl. en gang dagligt. Hvis du giver ham to gange dagligt, så kan du varierer hans indtag, så han får både lidt grød og lidt mos og på den måde spiser varieret og tilbydes forskellige næringsstoffer:)
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske og sover videre
Formiddag 9: Flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 11-11.30: Tilbydes smagsprøver på lidt grød, evt. med lidt frugtmos som topping, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur måske kl 12.30-13 - det afhænger af hvor lang en formiddagslur han tager og hvor sent den ligger.
Eftermiddag 16: Flaske
Sover dagens 3. lur som ofte er dagens korteste lur
Aften 18: Tilbydes smagsprøver på lidt grøntsagsmos og vand af kop
Flaske og puttes til natten ca kl 20 - tidspunktet her varierer også lidt efter, hvor lang og hvor sen hans 3. lur er. (Og hvis han lige nu først sover kl 21-22, så er det helt i orden)
Sen aften eller først på natten 23-01: Flaske
Midt nat: Evt. flaske - se nedenfor
Du fortæller at han ofte spiser 5 flasker i døgnet - i min dagsplan er der faktisk plads til 6 flasker, evt. 7 - og du må gerne prøve at tilbyde ham en flaske ekstra i døgnet, for at se om han vil have det jf dagsplanen. Det er helt okay, at han måske spiser en flaske på 150-180 ml og ikke tager 210 ml af gangen. Det vil ofte være sådan - ikke endnu, men på sigt - at han begynder at spise større mængder skemad og derfor nogle gange drikker lidt mindre mælk, men flasken skal stadig tilbydes. Når han bliver 7 måneder, vil han måske spise en god portion mos til frokost og drikke vand af kop - han skal her stadig have sin flaske før middagsluren, men vil måske kun drikke 150 ml mælk netop fordi han har spist en god frokost.
Du fortæller at han ofte puttes kl 21-22 - og måske vil hans aftenrytme være sådan, at han tilbydes grøntsagsmos omkring kl 18-19, er vågen, leger og er aktiv og så får han en flaske kl 21.30 og puttes til natten og får så en flaske i løbet af natten. Det vil også være helt okay.
Hvis han sover igennem fra kl 22 til 06, så behøver du ikke vække ham midt nat, for at give ham mælk - men på sigt vil hans rytme sandsynligvis ændre sig og her kan et være en god idé at holde fast i at han får en flaske sen aften f.eks. mellem kl 22-23. Det er en god idé at tilbyde ham en flaske sen aften, så han fyldes ekstra op der og kommer ind i en rytme med at få mælk her - man kalder dette for et drømmemåltid.
Det vil også være rigtig godt at arbejde på en rytme, hvor han tilbydes skemad, når han vågner, sammen med vand af kop og så tilbydes flaske før hver lur. Mælk skal stadig indgå som en fast del af hans putteritual. Så på sigt - sove, op at spise, være aktiv og lege, flaske og puttes til at sove.
Jeg vil anbefale dig meget min bog "Helens bog om børn og mad". I den finder du dagsplaner og opskrifter og jeg guider dig igennem måned for måned, hvad han må få, hvordan du kan lave det osv.
Det er helt okay at han stadig er gladest for flasken med den lidt mindre sut. Det vigtigste er at han får sin mælk og at det ikke går for hurtigt for ham. Hvis det går for hurtigt, vil han blot gylpe mere, han vil blive irriteret på flasken og det er der ingen grund til:)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat god appetit :)
Og rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske