Svar: Vores datter og mad
9. september 2014
Alder:
8 mdr.
Kære Es mor
Tak for dit brev :)
Der er mange forældre, som vil misunde dig jeres datters gode appetit - især fordi mange børn i 8-10 måneders alderen begynder at lukke munden for skeen og I har en datter, som er rigtig glad for mad og som har en god appetit - nyd det:)
Du har naturligvis ret i at børn godt kan overspise og jeres datter er stadig så lille, at hun naturligt kan have svært ved helt af fornemme mæthed og sult. Det tager lidt tid fra maden ligger i maven til hjernen registrerer mæthed og det er derfor rigtig godt, at I nu er begyndt at give hende mad i små stykker, små brødhapsere og lignende, som hun selv kan sidde med, gumle på osv. Det at spise selv, vil naturligt gøre, at hendes indtag nedsætte lidt, fordi det tager lidt længere tid at tygge sig igennem maden og i det hele taget at finde ud af at koordinere sine bevægelser - føre hånden fra tallerkenen og op i munden - og det gør at maden begynder at give mæthedsfornemmelsen i maven.
Jeg har derfor en god fornemmelse af at jeres datter fint vil regulere sit behov ind, netop fordi I sikrer hende en fin og varieret kost. Hun tilbydes ikke kun skemad og bliver ikke madet hele tiden - I sidder ikke og skovler maden i hende - men hun får tid til at spise, nyde og fornemme og tid til at føle mæthed.
Samtidig tænker jeg også at hun naturligt vil begynde at bevæge sig mere, hun vil begynde at kravle, rejse sig osv. og vil derfor bruge mere energi - det kan naturligvis øge appetitten, men det vil ofte også gøre, at hun ikke tager så meget på. Hun vokser ikke så meget mere og stille og roligt vil hendes lyst til at smage og putte alt i munden også blive mindre. Men lige nu elsker hun at smage og undersøge og det skal du udnytte - giv hende så varieret en kost som muligt. Jo mere forskelligt du kan give hende, jo bedre er det og jo mere forebygger du kræsenhed senere hen.
Og giv hende mad i hånden, større stykker som hun kan gnave af og også små hapsere, som hun kan begynde at tage med 3 fingre og i løbet af den næste måneds tid til halvanden kan lære at spise med pincetgreb. Hun skal også lære at spise med gaffel osv. Alt sammen noget der forlænger måltidet, så det varer længere tid end at blive madet med ske - og så hun fornemmer mætheden og derfor ikke overspiser:)
Håber du kan bruge dette lidt videre og at det giver lidt ro - og fortsat god appetit!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske