Svar: Søvn, mad mm.
7. september 2014
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og velkommen til :)
Det lyder som om at I har haft en lidt svær start, men også som om at det går lidt bedre nu og det lyder som en rigtig god idé, at forsøge at arbejde på en nogenlunde fast dagsrytme.
Netop når børn bliver 6 måneder, kan man begynde på at skabe lidt mere rytme og struktur i løbet af dagen. Det vil for det første give dig lidt mere overblik over dagen og dermed også lidt mere overskud - og derudover vil det højst sandsynligt spille positivt ind på din datters søvn og også hendes indtag af mad.
Det er super godt, at I allerede har fået skabt en rytme til natten, hvor jeres datter puttes omkring kl 20, sover til 01 og igen til 04 og at hun får disse 3 flasker. Det er også rigtig godt, hvis du nu kunne begynde at sikre hende et fast stå op tidspunkt om morgenen. Det at dagen starter til samme tid hver dag, vil få betydning for hendes rytme resten af dagen og med den alder hun har nu, vil det være rigtig godt at du begynder med lidt morgengrød.
Du skal ikke give hende ret meget, det behøver ikke være store mængder, bare en halv dl. grød vil være rigtig fint at starte morgenen med. Dertil kan hun få vand af kop og så kan hun blive tilbudt lidt frisk frugt i hånden. Stille og roligt skal hendes måltid deles op, så hun tilbydes hovedmåltider og mellemmåltider, men det er helt okay, hvis du venter lidt med dette for lige nu er det rytmen og det at få hende til at spise lidt mere, som er vigtigt.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 04: Flaske og sover videre
Morgen 7.30-8: Tilbydes lidt grød, evt. med lidt frugtmos som topping og må også gerne få lidt frisk blød frugt i hånden at sutte på selv, vand af kop.
Flaske og puttes til formiddagslur kl 9-9.30 - tidspunktet afhænger af, hvor tidligt hun starter dagen. Sover her måske kun 45-60 minutter og det er helt okay.
Frokost 11-11.30: Tilbydes en lille smule grøntsagsmos - det kan være hjemmelavet eller du kan købe mos på glas eller frost. Igen er det helt fint, hvis hun kan spise bare en halv dl. mos. Må hver anden dag også gerne tilbydes lidt øllebrød, så hun kan vænne sig til denne smag. Og må også meget gerne få agurke ringe i hånden at gumle på selv og igen gives vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca kl 13 - igen kan tidspunktet her variere efter hvor lang en formiddagslur hun har taget. Du må meget gerne trille hende en tur, når det er tid til middagslur, for at se om du på den måde kan holde hende sovende og hun må gerne få flasken imens hun ligger i barnevognen. Du må også gerne lægge dig med hende og give hende flasken imens hun ligger ved siden af dig i dobbeltsengen og lade hende falde i søvn der - og hvis hun så begynder at vise tegn på at ville vågne op efter 20-40 minutter, så hav flasken parat og tilbyd lidt mere mælk, så du med dette og din nærhed, luller hende i søvn igen.
Eftermiddag 16: Flaske
Powernapper evt. 20-30 minutter - det kan også være at denne lur springes over, det afhænger helt af hvor lang hendes middagslur er og hvor sent hun står op fra denne. Det lyder dog som om at jeres eftermiddagen er svære, så en powernap med en flaske her vil være helt okay stadigvæk:)
Aften 18: Tilbydes igen grøntsagsmos - hjemmelavet eller mos fra glas/frost. Suppleres med agurkeringe i hånden, som hun selv kan gumle på, vand af kop.
Flaske og puttes til natten kl ca 20 som nu
Først på natten 01: Flaske og sover videre som nu.
Som du kan se så indgår der i min plan skemad tre gange dagligt og det må du gerne forsøge at indføre - i første omgang 2 måltider dagligt, men i løbet af få dage meget gerne øge hende til 3 måltider. Det er bedre at hun tilbydes ½ dl. tre gange dagligt end at hun spiser 1.5 dl. på en gang. Det sikrer hende mere variation og det vil samtidig være med til at skabe lidt dagsrytme for jer.
Overordnet, så er det en god idé at forsøge at skabe en rytme, hvor hun tilbydes skemad, når hun vågner og tilbydes flaske før hun skal sove. Flasken bør indgå som en fast del af hendes putteritual.
Mad i hånden er rigtig vigtigt netop i 6 måneders alderen. Det at give hende mad i hånden, som hun selv kan sidde med, gumle på, opbløde med spyt og øve sig mundmotorisk på vil styrke hendes lyst til at spise. Det er helt fint, hvis hun endnu ikke har fået tænder, hun kan sagtens sidde og sutte på lidt brødskorper, agurkeringe og bløde frugtbåde og hun vil højst sandsynligt nyde dette og samtidig bliver hun opmærksom på at det er spisetid:)
Med den alder hun har, vil hendes gummer godt kunne klø og hun bliver også mere bevidst om at bruge sin mund til forskellige ting - til at spise og til at lave lyd osv. og det er vigtigt at du imødekommer dette behov og den udvikling hun befinder sig i. At hun ikke virker så interesseret i skemaden kan godt skyldes at hun har brug for lidt at sidde med og gumle på selv - og så kommer det hen af vejen.
Når hun sidder og gumler, tygger og gnasker, så lærer hun også at maden kan smage forskelligt og konsistensen er forskellig og det skulle gerne motivere hende til at spise lidt mere… Og når det så er sagt, så er hun jo også kun 6 måneder og det er først nu at det med skemaden rigtigt skal igang :)
Jeg håber, du kan bruge dette lidt videre og glæder mig til at følge jeres lille familie:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske