Svar: Har de sidste uger ikke ville spise - 11 måneder
4. september 2014
Alder:
11 mdr.
Kære Marlene
Tak for dit brev :)
Jeg er helt sikker på, at din datters store indtag af mælk påvirker hendes appetit og det er forklaringen på, hvorfor hun ikke er interesseret i at spise. Det er ganske rigtigt, at du altid har ammet meget - og det gør du stadig væk - ofte før hver lur og også hele natten igennem, hvor din datter selv kan tage fra ved brystet, når hun føler behov - og det lyder hyggeligt og dejligt, men nu er der nødt til at ske noget andet.
Ikke at du ikke gerne må amme - det må du bestemt gerne. Men når små børn drikker rigtig meget mælk, så kalder man det "mælkedrankere" og det er rigtig vigtigt, at du får skruet ned for hendes mælkeindtag, så hun kan begynde at indtage mere rigtig mad og får de næringsstoffer, der er i maden.
Din datters appetit er naturligt ikke så stor mere. Hun vokser ikke længere så meget og hendes naturlige lyst til at spise, smage, putte i munden bliver mindre og mindre. Derfor skal der ikke være ret meget mælk i maven, før lysten til at spise ikke er der. Når hun ammes så meget som hun gør så føler hun ikke behøv for at spise - hun vælger den lette løsning, at lægge sig til brystet. Det er nemt og bekvemt - men hun skal lære at spise. Hun skal spise rigtig mad, spise mad i stykker og lære at spise selv. Hun skal spise med fingrene og også spise med bestik. Og hun skal have lyst til at komme maden i munden, lyst til at spise - mere end lyst til at lege... Og for at få denne lyst frem, så er det vigtigt at du skruer gevaldigt ned for dine amninger.
Det lyder som om at det vil give ro, hvis du kan amme hende før middagsluren og igen før hun puttes til natten. Men derudover skal hun ikke ammes, men kan tilbydes rigtig mad og vand af en kop. Hun skal have vand og ikke mælk - det er ikke meningen at du skal begynde at tilbyde hende mælk af kop eller flaske, det er hendes mælkeindtag, der skal sættes ned. Hun må dog gerne få en portion yoghurt om eftermiddagen - det glider ofte let ned og smager godt og det erstatter så din eftermiddagsamning.
Antallet af måltider i din dagslan ser fine ud, men hun skal nok spise lidt mere til hvert måltid og derudover tænker jeg, at hele jeres rytme, skal rykkes frem. I skal stå tidligere op om morgenen og hun skal sove tidligere hele dagen igennem.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, frugtmos (jerntilskud), vand af kop.
Sættes i barnevognen og I triller en tur, frisk frugt, rosiner eller lignende, som hun kan sidde og gumle og falde til ro med - og vand af en tudkop. Sover formiddagslur måske kl 9.30-10.30…
Frokost 11.30: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med kogte grøntsager, kogte pastaskruer eller lignende. Suppleres også meget gerne med grøntsagsmos - det må gerne være mos fra glas, så hun her bliver fyldt ekstra op, Vand af kop.
Tilbydes en banan eller bananmos, vand af kop.
Ammes rigtig godt, gerne fra begge bryster og puttes til middagslur ca kl 13-13.30 og sover her måske et par timer.
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. En portion yoghurt med revne æbler, frugtmos eller lignende, vand af kop.
Aften 18: Aftenmad som nu med udgangspunkt i jeres mad, kød, fisk, kartofler, ris, pasta, grøntsager, sovs. Der skal være mad i stykker og også moset mad. Vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt i håndklædet, masseres med lidt creme eller lignende og gøres klar til natten.
Tilbydes godnatgrød i køkkenet ca 19.45, vand af kop. Får børstet tænder.
Ammes rigtig godt og puttes til natten ca kl 20
Og så skal hun i princippet sove uden brystet til næste morgen tidlig, hvor dagen så starter med grød :)
Hvis du fornemmer, at dette slet ikke går, så vil det være okay, at du i en overgang ammer hende sen aften, før du selv går i seng. Herefter kan du lægge hende i egen seng, så hun sover på afstand af dig og dermed ikke har fri adgang til brystet. Hvis du i løbet af natten ikke kan berolige hende uden brystet, så kan det være en idé at lade far tager over, da han kan putte med hende, men af gode grunde ikke kan amme. Det kan derfor være nødvendigt, at du sover i et andet lokale i 3 nætter, for på den måde at få hende vænnet fra at skulle have brystet hele natten igennem… Det vil højst sandsynligt blive hårdt for jer alle tre - men det kan desværre være sådan det må være, hvis I ikke formår på anden måde at få skruet amningerne ned og fordelen ved at lade hende putte med far er jo, at hun stadig får masser af nærhed, tæt fysisk kontakt og kærlighed. Far kan også tilbyde hende lidt vand at drikke, hvis hun er tørstig - far kan det hele, bare ikke amme… :)
Jeg håber at ovenstående tanker kan hjælpe til at give det sidste lille skub, for at I igen får skruet ned for amningerne og givet plads til mere rigtig mad. Det hænger jo naturligt sammen - jo mere du får hende til at spise i løbet af dagen, jo mindre vil hun have behov for at spise om natten og jo lettere vil hun naturligt også kunne beroliges og hjælpes videre i søvnen - der er jo naturligt forskel på, om hun vågner fordi hun er sulten eller om hun vågner, fordi hun søger trygheden.
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske