Svar: Vil ikke far :-(
31. august 2014
Alder:
6 mdr.
Kære Frederiks mor
Tak for dit brev og meget fine beskrivelse og alle dine tanker :)
Det er tydeligt at høre, at far i jeres familie deltager rigtig meget og er meget omkring jeres drenge. Og det er derfor naturligvis rigtig svært, når far bliver afvist og jeg kan godt forstå, at far bliver ked af dette. Det er naturligvis også en balance I skal finde - hvornår far kan og skal tage over, og hvornår det er bedst, at det er mor.
Generelt gælder, at det er rigtig vigtigt at far deltager så meget som muligt i plejen af Frederik. Jo mere far er med i dagligdagen, jo mere de er sammen, jo stærkere bliver båndet imellem dem. Og jeg tænker at I måske skulle prøve at finde noget fast, ligesom flasken sen aften, som far og Frederik har sammen. At det f.eks. altid er far som giver ham bad eller lignende, så far på den måde har en fast rolle og det er naturligt at far gør disse ting.
Det er også rigtig vigtigt, at far ikke skal tage sig af Frederik, når han tydeligt er træt, ked af det og mangler overskud. Det er dømt til at gå galt og alle bliver frustrerede og kede af det og det kommer der ikke noget godt ud af. Derimod er det en rigtig god idé at far leger, pludrer, snakker med ham osv. når Frederik er frisk og har overskuddet til det, så de begge oplever små succesoplevelser, hvor de begge får fornemmelsen af at det faktisk er meget hyggeligt at være sammen.
Og så er det faktisk meget vigtigt, hvordan du reagerer. Du nævner selv at du næsten ikke "tør" overlade ham til far efterhånden fordi du er bange for, at det ender i skrig og skrål. Det forstår jeg godt - men det er dog vigtigt at du signalerer tryghed. Når Frederik bliver usikker, utryg ved situationen, så kikker han efter dig og spejler sig i dine signaler og han mærker meget tydeligt, hvis du signalerer usikkerhed - og det vil gøre ham ekstra usikker. Det er meget vigtigt, at du signalerer at far kan og at han kan være helt tryg ved det far gør og at det er hyggeligt og dejligt, når det er far.
Du skal være opmærksom på om du har eller har haft tendens til at tage over, når far har holdt Frederik. Hvis du har tendens til at tage ham, når far står med ham eller tage over, når far prøver at give mad, så vil du signalerer, at det er bedre, hvis det er dig. Igen skal I her prøve at vurdere, hvornår det som sagt er okay at det er far og hvornår det er reelt at du tager over - hvis han skal puttes, så er det f.eks. en god idé at mor putter ham, hvis han så falder mere trygt og roligt i søvn. Men I mange situationer vil det være helt fint, at du signalerer at du har tillid til at far sagtens kan.
Det kan være når I f.eks. sidder ved bordet og spiser og far vil hjælpe med maden og jeres dreng protesterer og kikker på mor - så kan du sige "vi spiser, mam mam, smager godt, far hjælper dig" osv. Så du reagerer, giver ham kontakten, deltager i måltidet, men det er far, som hjælper ham med maden og du signalerer at det kan han være helt tryg ved.
Det kan være, når far skifter bleen og han protesterer og kikker efter dig, så kan du stå ved siden af og sige "far hjælper dig", kærtegne ham lidt, finde lidt tøj frem osv. og være der, men igen signalerer, at far kan sagtens. Og det er her rigtig vigtigt at du ikke retter på far "den bluse passer ikke til de bukser", men at du hele vejen igennem viser at far har fuldstændig styr på det.
Det kan være, når I triller ture med barnevognen og Frederik kikker efter dig, fordi han måske bliver lidt usikker over, at det i dag er far som triller vognen og ikke mor. Så kan du gå ved siden af og betrygge igen "jeg er lige her skat", så han mærker at han kan være helt rolig og du igen bakker op om far.
Det er også vigtigt, at I forældre har det godt sammen, at I holder i hånd, kysser og krammer i hverdagen, så han ser at I to hører sammen og er glade for hinanden. Det er vigtigt, fordi det signalerer på sigt, at han ikke kan spille jer ud imod hinanden og at du jo netop er glad for far, så det kan han også trygt være.
Og så er det også vigtigt, at far tror på og sender signaler om, at han har helt styr på det og at jeres lille Frederik ikke behøver være nervøs. Hvis far trækker sig, bliver ked af det, frustreret osv. måske afleverer Frederik i din favn med beskeden "så må du tage ham" eller lignende, så signalerer det at far ikke kan og det vil øge Frederiks usikkerhed. Derfor er det vigtigt at far bevarer roen og signalerer "jeg har styr på det". Far kan aflede, pjatte, gå afsides med jeres dreng, så mor forsvinder lidt ud af synsfelt - og far kan også bekræfte det jeres dreng vil "du vil skiftes af mor, nu skifter jeg dig, jeg skynder mig, så får du mor igen om lidt" eller lignende. Selvom jeres dreng endnu ikke er så stor og derfor ikke forstår, hvad far siger, så kan det stadig hjælpe og berolige, fordi far netop sender signaler om at "lige nu hjælper jeg dig og det kan du være helt tryg og rolig ved".
I skal ikke kæmpe om at få far til at tage over, men prøve at lade far være så naturlig en del af hverdagen som muligt og forsøge at sørge for at der er visse ting, som far sørger for. Det kan også være at far og Frederik kan gå til noget sammen - f.eks. babysvømning. Her vil de to have tæt fysisk kontakt og Frederik skal stole på far i vandet. Og samtidig så skal du ikke være med - det er de to og kun de to:) Det kan sagtens tænkes at når de så kommer hjem, så vil Frederik søge dig rigtig meget igen, men det er helt okay, for far og søn har stadig haft en god periode sammen.
Jeg håber, at du/I kan bruge dette lidt videre:)
Fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske