Svar: Får min datter nok at spise
27. august 2014
Alder:
12 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev:)
Jeg forstår godt, hvad du mener. Det er naturligvis rigtigt svært for dig helt at finde ud af, om din datter får mad nok, og du bliver naturligt i tvivl, når hun samtidig ikke holder sin kurve. Og der er flere ting, som jeg gerne vil dele med dig.
For det første, så tror jeg ikke at din datter mangler mad. Det lyder umiddelbart fint det du fortæller, men jeg har et par forslag til ændringer.
Selvom hun nu er blevet et år, så vil det være rigtig godt at du stadig energiberiger hendes kost lidt ekstra. Det vil sige, at du skal bruge mælk i hendes grød og mos og også gerne tilsætte ekstra fedtstof. Hun skal stadig have smør på brødet og du må meget gerne lave retter med sovs osv. så hun får ekstra fedstof den vej igennem. I stedet for letmælk, må du også gerne fortsætte med sødmælk lidt endnu og også gerne give surmælksprodukter af sødmælkstypen, altså med 3.5% fedtindhold.
Både fedt og protein har betydning for barnets vækst og udvikling. Nogle af de vigtige fedtstoffer er de langkædede flerumættede fedtsyrer, som hun f.eks. får gennem fisk og helst fede fisk. Det kan være makrel, sild, laks… Protein kan hun på samme måde få via fisk og også f.eks. via kød og indmad. Det er derfor vigtigt at du forsøger at servere så varieret en kost til hende som muligt og at du medtænker fedstof og protein i sammensætningen af hendes kost.
Derudover, så er det okay at hun springer formiddagsmåltidet over, det lyder som om at dette passer hende bedst og passer bedst ind i hverdagen. Jeg tænker dog, at du kan prøve at servere lidt frugt sammen med morgengrøden om morgenen, eller give hende lidt frisk frugt på vej til dagpleje. På den måde slår du morgenmad og formiddagsmad sammen og sikrer hende lidt ekstra - og giver samtidig plads til frokosten, som jo ligger tidligt på dagen:)
Det er rigtig fint, at hun får to små måltider i løbet af eftermiddagen og det lyder som en god idé, hvis I kan spise allerede 17.30, da du oplever at hun ofte er sulten der. Derudover vil det være rigtig fint at tilbyde hende en godnatgrød, som en fast del af putteritualet. Du sikrer hende på den måde et ekstra mættende måltid inden sengetid, og stille og roligt i løbet af de næste måneder vil behovet for flaske stille og roligt kunne udtrappes og mælk af kop gives sammen med godnatgrøden om aftenen. Hun må gerne få de ca. 200 ml mme - det sikrer hende også ekstra næringsstoffer.
Og ja - i princippet kan hun godt vænne sig til ikke at spise så meget, hvis hun ikke tilbydes mad. Det er generelt en god idé at tilbyde hende mange små måltider dagen igennem - men det gør du jo også:) Du skal være opmærksom på, at hun også har en alder lige nu, hvor hun naturligt begynder at lukke munden mere, skubber maden væk, leger med den osv. i stedet for at spise den. Det hører alder og udvikling til:)
Prøv at appellere til hendes lyst til at spise ved at tilbyde små mængder, som hun kan overskue. Varierer de fødevarer du giver hende, så der er noget hun kender og er tryg ved, men så hun også introduceres for lidt nyt og måske vil smage og stille og roligt vænne sig til det.
Og så skal du se på hende, se hvordan hun udvikler sig og trives - det er okay at hun motorisk har brug for lidt tid endnu og det er helt okay, at hun ikke er en fysisk stor pige, men du skal have fornemmelsen af at hun har det godt. Du skal fornemme at hun er glad, har overskud til at møde verden, opleve og lære. Hendes mave skal fungere, hun skal have gode tissebleer, hun skal virke glad og tilfreds, sove godt osv. Alt sammen tegn på, at hun har det rigtig fint:)
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre og at det giver lidt ro med på vejen.
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske