Svar: 3 måneder og vil ikke spise
27. august 2014
Alder:
3 mdr.
Kære Marlene
Tak for dit brev og velkommen tilbage :) Det er dejligt, at høre fra dig igen - og stort tillykke med, at I har fået en lillebror!
Jeg kan godt forstå du er frustreret, når du oplever at din dreng afviser både bryst og flaske - for mælk skal han jo have… Og ja, det lyder ikke af så meget, han spiser og måske skal du forsøge at tilbyde måltiderne lidt hyppigere, så han ikke bliver for sulten og derfor ikke kan koncentrere sig.
Han har brug for 1/6 af sin vægt i døgnet. Det betyder at hvis han vejer 7500 gram, så er hans døgnbehov 1250 ml mælk. Han drikker ca. halvdelen af flaske og skal så have resten hos dig - og de fleste børn vil i denne alder ofte have brug for 6-8 måltider i døgnet, får han det?
Netop i 3-4 måneders alderen sker der udviklingsmæssigt rigtig meget, og jeres dreng begynder nu at kunne se længere, opfatter rummet han er i på en anden måde, han begynder at skelne mere og mere bevidst om han er hjemme eller ude osv. Der sker også en ændring i hans søvn og man vil ofte opleve, at børn i denne alder begynder at powernappe lidt i løbet af dagen. De sover ikke helt så lange lure som tidligere. Samtidig vil de ofte også ændre spisevaner, fordi deres ekstra store opmærksomhed på verden gør, at de let lader sig forstyrre, når de spiser, og derfor kommer man let ind i en rytme, hvor barnet slatspiser og slatsover lidt hele dagen igennem ...
Du fortæller at du egentlig oplever at han sover godt og ofte sover han 2 lidt længere lure i løbet af dagen, og hvis han trives med dette, så skal man naturligvis ikke ændre noget her. Det lyder dog som om at der godt kan gå mange timer imellem hvert måltid og jeg tænker, at I måske skal prøve at arbejde på en rytme, hvor han sover 3 lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på eftermiddagen/først på aftenen. Nogle dage fortæller du, at han tager en længere og to små mindre lure og det kan måske være starten på at få skabt en 3-lurs-rytme:)
Det vil være en rigtig god idé at arbejde på en søvnrytme og en putterutine, hvor han ammes eller får flaske inden han skal sove. Mælk skal indgå som en fast del af hans putteritual og faktisk vil det i denne alder ofte være en fordel, at han får mælk af to omgange mellem hver lur. Ikke nødvendigvis hele tiden og også fremover, men i en periode. Du kan gøre det, at du ammer ham fra det ene bryst, når han vågner af en lur og før han så skal sove igen, så ammer du fra modsatte bryst eller du tilbyder ham en flaske og herefter bliver han så puttet.
Han har brug for ca. 15 timers søvn i døgnet. Hos mange børn vil det i denne alder være fordelt sådan, at barnet sover en nattesøvn på ca. 10 timer og sover ca 5 timer samlet i løbet af dagen - fordelt på tre lure. Mange børn vil i denne alder have en længere vågenperiode om aftenen og går sent i seng - det hører alderen til og det ændrer sig igen.
En plan I måske kan arbejde hen imod kunne se således ud:
Tidlig morgen: Ammes og sover videre
Morgen: Vågner ofte med en lille amning, og dagen begynder stille og roligt
Formiddag: Ammes/flaske og puttes til formiddagslur
Frokost: Ammes /flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag: Ammes/flaske og puttes til 3. lur
Aften: Ammes, spiser hyppigt og tanker sig op til natten, kan også have behov for en flaske og puttes
Sen aften 24: Ammes/flaske og sover videre
Midt nat: Ammes efter behov
Det er naturligvis vigtigt at finde balancen mellem at give ham mælk nok og samtidig ikke presse ham. Han må ikke komme så tit til brystet eller få flasken i munden, at han begynder at føle sig presset og derfor afviser. Og 6 amninger eller flasker i døgnet vil være super fint - i min plan er der 8 - men du må forsøge at passe det ind, som du fornemmer hans behov er:)
Det kan også være en god idé at udnytte, når han halvsover og lægge ham til brystet eller give ham flaske og lade ham spise mere eller mindre i søvne. Netop fordi han er så opmærksom på verden og alt hvad der sker omkring ham og har svært ved at koncentere sig, så kan det nogle gange hjælpe - f.eks. at amme ham tidlig morgen eller sen aften, også selvom han ikke nødvendigvis melder sig selv…
Det kan på samme måde også nogle gange hjælpe at tilbyde ham flasken imens han ligger ved siden af dig eller ligger i sin barnevogn, fordi det at han er ude af din favn, får ham til at slappe lidt mere af og du undgår at han føler sig presset…
Jeg håber at du kan bruge dette lidt videre. Hvis det fortsætter, så synes jeg du skal prøve at tale med jeres læge - det kunne jo være at din dreng havde ondt, måske havde ondt i ørerne, i nakken eller andre steder…
Glæder mig til at følge jeres lille familie igen:)
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske