Brev:
Søskendekampe
26. august 2014
Alder:
23 mdr.
Søskendekampe
Kære Helen,
Jeg har rigtigt meget brug for et råd omkring søskendekampe.
Mine to drenge er nu næsten 2 år og 5 år. Jeg oplever at de skændes rigtigt tit. Det drejer sig om hvem der skal åbne døren, når vi skal afsted om morgenen, hvem der skal stå tættest på mig, når jeg finder mad frem til dem, hvem der skal lege hvor på togbanen, hvem der skal sidde i lænestolen, storebror der driller lillebror, lillebror der tager storebrors legetøj - listen over hvad de kan komme op at skændes over er uendelig.
Jeg er godt klar over at søskende skændes, og at det sikkert bliver bedre. Min søster og jeg skændtes meget som børn, og vi har et fantastisk forhold i dag. Men i det daglige er det drænende for os alle at drengene har de kampe, specielt for mig, der er alene med dem om eftermiddagen og ofte tyr til fjernsyn, mens jeg laver aftensmad, så jeg kan få en smule ro.
De er selvfølgelig sultne og trætte efter en begivenhedsrig dag i børnehave og vuggestue, og jeg forsøger at holde sulten fra døren med rugbrød, frugt og grøntsager, selvom vi spiser kl. 17.30 de fleste dage (for at min mand kan nå hjem). Det har ikke den store eftekt. Jeg prøver af og til at skille dem ad, men lillebror vil så gerne sin storebror, så det er svært at holde ham væk.
Det drejer sig både om eftermiddage og weekender, hvis vi bare er herhjemme, at de skændes over de mindste ting. Jeg er inden for de sidste uger begyndt at give dem hver en fridag om ugen, så de kan få min udelte opmærksomhed, det har dog ingen effekt haft endnu.
Kan du komme på nogle ideer som vi endnu ikke har prøvet?
Med venlig hilsen
Mette