Svar: Får han mad nok?
25. august 2014
Alder:
5 mdr.
Kære Maria
Tak for dit brev :)
Jeg kan godt se, at Karl ikke har taget på, imens han er vokset i højden - dette gør at han vægtmæssigt og i sin BMI falder på kurven. Det er dog meget normalt, at børn i perioder kan vokse mere i længden end i vægten, og modsat - kan tage mere på og vokse mindre i højden…
Jeg er helt enig med dig i at han gerne må tage mere på end 200 gram om måneden og derfor skal du naturligvis holde øje med, at hans vægt fortsat øges. Det er rigtig fint at du er begyndt med skemad - hos mange børn ser man at vægten stagnere lidt netop i overgangen fra mælk til skemad, men stille og roligt skal han til at spise lidt mere skemad ved siden af at han drikker samme mængde mælk som før - og på den måde skulle han meget gerne begynde at øge sin vægt igen.
Det er altså vigtigt at du ammer ligeså meget som før, selvom du nu begynder med mere skemad. Skemaden skal komme ud over det vanlige indtag af mælk. Og jeg vil anbefale at du nu begynder at give skemad fast to gange dagligt.
Et forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre, vågner og ammes ofte igen, når dagen begynder.
Formiddag 9-9.30: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 11: Tilbydes lidt grød, gerne ½ dl. evt. med lidt frugtmos som topping, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur - måske omkring kl 13 - det afhænger af hvor sen og hvor lang hans formiddagslur er.
Eftermiddag 15-16: Ammes
Puttes til dagens 3. lur - har evt. brug for en lille ekstra amning at falde i søvn på
Aften 18: Tilbydes lidt grøntsagsmos, gerne ½ dl, vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca kl 20 - tidspunktet her varierer efter hvor sent dagens 3. lur ligger
Sen aften 23-24: Ammes
Midt nat 03: Ammes efter behov. De fleste børn har fortsat brug for amning midt nat i denne alder. Nogle børn har dog også en rytme, hvor de f.eks. ammes kl 20, 02 og 06 og det er også helt okay.
Der er ikke nogen grund til at tro, at du ikke skulle kunne sikre hans behov for mælk og væske via amning. Hvis du er meget i tvivl eller rigtig gerne vil, at far skal kunne tage over eller at jeres dreng skal kunne passes inden for nogenlunde fremtid, så vil det dog være en god idé at prøve med en flaske. Jo ældre han bliver jo sværere vil det højst sandsynligt være at få ham til at tage imod en flaske og det kan godt tænkes at han ikke vil acceptere den, hvis du forsøger nu… Du må godt prøve - og det kan naturligvis give dig lidt idé om, hvorvidt han behøver ekstra mælk. Hvis han sluger en flaske, så lyder det jo som et reelt behov, hvis han ikke vil have den eller kun drikker lidt, så må du sige til dig selv, at han nok ikke har brug for den. Og som sagt så burde han blive dækket fint ind, hvis du tilbyder brystet og giver skemad to gange dagligt jf. planen:)
Hmm, så er der jo det med at han virker bleg og nogle gange grålig omkring øjnene. Det kan være helt normalt, men det kan naturligvis også være et tegn, du skal reagere på - det er meget svært at sige. For at give lidt ro, så tænker jeg dog, at det vil være helt okay, at du beder lægen om at lytte ham ekstra grundigt på hjerte og lunger, for at udelukke, at der skulle være noget der.
Du skal naturligvis lægge mærke til hans almentilstand - virker han på nogen måde sløv, apatisk, svær at få kontakt med, stille eller meget grædende - eller virker han glad, smilende, tilfreds - bruger han sig selv motorisk og mentalt, er han aktive og på i løbet af dagen osv. Det har alt sammen betydning for, hvordan og hvornår du skal reagere…
Og så er det vigtigt, at hans mave fungere. Du skriver, at han i forbindelse med skemad kan få lidt uro i maven, det er derfor fint at holde mængden på ca. ½ dl. skemad af gangen og tilbyde vand sammen med. Det er vigtigt at han har gang i maven og at afføringen er blød og let at komme af med. Det er vigtigt at han tisser godt og at urinen er klar.
Jeg håber, du kan bruge dette lidt videre og vil også anbefale dig min bog "Helens bog om børn og sygdom". Selvom du er sygeplejerske vil du godt kunne bruge denne bog, netop fordi tingene jo ofte er lidt anderledes, når der er tale om børn og især, når der er tale om ens eget barn :)
Rigtig meget held og lykke fortsat!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske