Svar: Lidt lun sødmælk som overgang i fravænning?
22. august 2014
Alder:
9 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
I forbindelse med fravænning af både flaske og bryst før middagsluren, kan det være en udmærket idé at give barnet lidt sødmælk - men IKKE af flaske, derimod af en kop. Og mælken må gerne lunes lidt, så det minder lidt om den mælk, som barnet normalt får.
Om aftenen kan man på sigt gøre det samme - tilbyde godnatgrød i køkkenet sammen med en kop mælk (evt. lun mælk), herefter børste tænder, så amme eller give flaske, sammen med en godnathistorie, puttebamse osv. Og stille og roligt så stoppes amningen/flasken trappes ud, og i stedet drikker barnet så mælk af kop, får sin historie, puttebamse osv. som det er vant til. Ritualet er altså det samme, det trygge, rare og genkendelge bibeholdes og "kun" brystet/flasken fjernes.
Jeres datter er 9 måneder gammel og bør ikke få sødmælk af flaske, men kan godt få det af en kop. Man kan diskutere hvorvidt hun overhovedet skal tilbydes en flaske, for hun kan i princippet blive lige så uhensigtsmæssig afhængig af flasken som af brystet. Flasken er ikke en bedre søvnassociation end brystet er, så I risikerer at erstatte et problem med et andet… Man kan også sige, at med den alder hun har, så vil hun fint kunne få sit behov for mælk/væske dækket ved at blive ammet 2-3 gange i døgnet og derudover drikke vand og evt. lidt mælk af en kop. Hun behøver ikke lære at drikke flaske. Og flasken skal hun jo af med igen, når hun bliver 12-13 måneder…
Når det så er sagt, så vil flaske nogle gange være en rigtig god hjælp i mange familier, fordi far så kan overtage putningen. Flasken kan gives i sengen, hvor hun skal sove, så hun lærer at sove der og I ved præcist, hvor meget mælk hun drikker, når hun får flaske. Så ja - nogle gange så virker det også at erstatte brystet med flaske og på den måde lette overgangen og trappe ud, og man kan naturligvis godt tale for at give flaske i 3-4 måneder, hvis det giver roligere og bedre søvnvaner for både barn og forældre. Der er dog ingen garanti, det kan også være, at hun bliver afhængig af flasken og får rigtig svært ved at slippe den, når det så er tid… så derfor skal I vide, hvad I gør:)
Det anbefales, at sutteflaske bruges til modermælkserstatning, og at barnet derudover lærer at drikke af en kop. Selvom hun godt må få større mængder komælk fra 9 måneders alderen, så er de officielle anbefalinger, at i en sutteflaske bruges modermælkserstatning og ikke andet. Det anbefales, at man giver modermælk eller modermælkserstatning til barnet er 1 år.
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske