Svar: Nya rutiner efter start i børnehave
19. august 2014
Alder:
20 mdr.
Kære Elias´ Mamma
Tusind tak for dit brev og for dine søde ord til mig - og hvor dejligt at høre, at du har købt min bog om børn og udvikling, og måske ligefrem så småt begynder at tænke på om I skal have barn nummer to… Dejligt, dejligt:)
Jeg kan godt forstå, at I synes det er rigtig hårdt for Elias lige nu og desværre er der nok ikke voldsomt meget I kan gøre, for at ændr på situationen. Tiden er nødt til at arbejde lidt for jer. Der er dog lidt forskellige overvejelser, som jeg gerne vil dele med jer:)
Det vil være rigtig godt, hvis I kan forsøge at holde samme rytme hjemme som i børnehaven. Jo mere ens rytme Elias kan have, jo bedre vil det være for ham. Derfor må I forsøge i weekenden at tilrettelægge dagen, så det passer med den rytme, som han forventes at skulle have i børnehaven. Det betyder at både hans spisetider og hans puttetidspunkter skal passes ind.
Hvis I er nødt til at flytte hans tidspunkter med 1.5-2 timer, så kan det naturligvis ikke gøres fra den ene dag til den anden. Det er alt for hårdt for ham. Men I kan f.eks godt forsøge at servere morgenmad til samme tid hver dag, uanset hvad tid dagen starter. I kan altså godt fortsætte med at servere grød ca kl 7 og tilbyde ham et mellemmåltid kl ca 9 - fordi et er sådan, det vil være i børnehaven.
Da han plejer at blive puttet hjemme kl ca. 10.30 og nu skal holde sig vågen til putning kl 12, så kan I lægge et bad ind om formiddagen i weekenden. Det at blive badet her, vil aktivere ham både motorisk og mentalt og samtidig være med til at holde ham lidt ekstra vågen, så hans efter badet vil være mere parat til at spise sin frokost og derefter blive puttet. På den måde kan I strække hans vågenperiode om formiddagen. Det kan sagtens tænkes, at det bliver for hårdt for ham, hvis han skal vente med at sove kl kl 12, så måske kan I være nødt til at putte ham 11.30 eller 11.15 - det kan også være nødvendigt med mindre intervaller - men det vil være svært, når I kun har weekenden til det og når de i børnehaven vil holde fast i at han skal være vågen indtil kl 12 - så at finde et mellemtidspunkt vil godt kunne hjælpe ham.
Når man går ind og piller ved hans døgnrytme, så vil det ofte betyde at han bliver ekstra træt og det vil nogle gange gøre at han naturligt vil forlænge sin middagslur. Det må han til en vis grad gerne - fordi det kan gøre, at han bedre kan holde til om aftenen, så eftermiddagen ikke bliver så lang for ham og så han naturligt begynder også at gå lidt senere i seng - og derfor måske også vil sove lidt længere om morgenen, så dagen på den måde stille og roligt kommer til at hænge sammen for ham.
Der kan dog også ske det, at han bliver overtræt og derfor får sværere ved at sove og derfor sover en kortere middagslur, hvorfor han godt kan have behov for en ekstra powernap derhjemme om eftermiddagen. Det er uhensigtmæssigt på sigt, men lige nu kan det være okay - igen fordi det vil kunne påvirke hans puttetidspunkt om aftenen, så det igen kommer til at ligge lidt senere.
Det hjælper meget sjældent at putte ham senere - det vil han ikke sove længere af om morgenen, tværtimod vil det gør at han sover en kortere nattesøvn og bliver ekstra træt og naturligt ked af det, fordi han mangler overskud. Når man skal ændre på en søvnfase, når I vil ændre på hans rytme, er I derfor nødt til at se på hele dagens rytme - han skal sove lidt længere om morgene, sove middagslur senere, og puttes lidt senere til natten og evt. også spise sine måltider lidt senere end han gør lige nu - så det er hele rytmen der flyttes lidt.
Hos jer lyder spisetiderne om morgenen passende og dem skal I ikke ændre på, men rytmen om dagen skal flyttes lidt - og med små skridt. Normalt ville min anbefaling være sådan at man flytter med ca. 15 minutter af gangen. Det vil sige, at hvis I normalt putter ham 10.30, så skal han puttes 10.45, så kl 11.00, så 11.15 osv. indtil I rammer kl 12, som vil være tidspunktet fremover. Men det kræver et tæt samarbejde med børnehaven og det er ikke altid så let - ikke nødvendigvis af ond vilje, men fordi det er svært at tage så meget hensyn til et enkelt barn… Det er derfor jeg anbefaler, at I hos jer forsøger om I kan finde "et mellemtidspunkt" i weekenden og de så i hverdagen prøver at putte ham efter deres rutiner…
En plan for dagen, som I kan arbejde hen imod, kunne se således ud:
Tidlig morgen: Elias vågner, tag ham over til jer og se om I derved kan vænne han til ikke at stå op, men signalere at I skal sove lidt videre. Sørg for at værelset er mørkt, så han ikke vækkes af dagslyset, når solen står op…
Morgen 7: Havregrød, vand eller mælk af kop (har han stadig mælkeallergi, så bør I give ham speciel erstatning)
Formiddag 9: Tilbydes lidt brød, frugt, frugtmos, vand af kop.
Kommer i bad (når han er hjemme) og aktiveres på den måde motorisk og mentalt, hvilket er med til at forlænge hans vågen periode.
Frokost 10.30-11: Brød, kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta osv. I weekenden kan det være nødvendigt at skubbe frokosten lidt frem efter hvad han viser behov for og virker til at kunne klare.
Puttes til middagslur 11.30-12: Igen kan middagsluren skubbes lidt frem, så han ikke skal holde sig vågen helt så længe - men så det stadig passer nogenlunden med børnehavens dagligdag.
Eftermiddag 15: Brød, frugt, frugtmos. Yoghurt (hvis han tåler det)…Vand af kop
Har han sovet kort middagslur og virker han tydeligt træt, så må han gerne få en powernap her, så eftermiddagen ikke bliver for lang for ham og så han kan komme lidt senere i seng - ligesom middagsluren ligger senere, så rykkes puttetidspunktet også lidt…
Før aftensmad: Tilbydes lidt forskelligt grønt, vand af kop
Aften 18: Familiemad, kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta osv. Almindelige børnevenlige retter :) Vand eller mælk af kop (igen speciel erstatning, hvis han ikke tåler komælk).
Tilbydes godnatgrød, vand eller mælk/mme af kop, som fast del af putteritualet. Gives i køkkenet ca kl 19-19.30 og får herefter børstet tænder.
Puttes til natten ca kl 19.30-20 med godnathistorie osv.
Som putteritual vil det være rigtig godt at han puttes med en bamse, putteklud eller lignende. Det må meget gerne være noget, som han har med sig i børnehaven og som derfor følger ham og gør ham tryg på sigt.
Derudover vil det være rigtig godt at læse en godnathistorie, som hjælper ham med at falde til ro og slappe af i kroppen - det er dejligt at ligge stille og lytte til jeres stemmer. Og så kan det også være en rigtig god idé at tale dagen igennem med ham. Så lidt af hans tankemylder finder ro og han dermed selv kan finde ro:)
Det er højst sandsynligt alle dagens indtryk, som gør at han ligger og kikker så stille - og måske har han blot brug for at ligge og kikke og finder på den måde bedst ro. Han har ikke brug for noget der forstyrrer - der skal bare være mørkt og stille og det er naturligvis helt okay:) Det kan også være at han modsat har brug for noget at kikke på - det kan være selvlysende stjerner eller andre figurer, som I kan klistre op på loftet. Det kunne også være en natlampe, som sender lys og figurer ud i rummet - f.eks. en Cloud B lampe… bare en tanke:) I må prøve at vurdere, hvad der mon vil hjælpe ham bedst.
I er som sagt nødt til at give det lidt tid. Lige nu er omvæltningen så stor for ham, han får så mange stimuli og indtryk, at han naturligt vil blive påvirket og det vil påvirke hans søvn - både om dagen og om aftenen og natten. Derfor er I nødt til et eller andet sted at se, hvordan han reagere og prøve at pejle jer ind på, hvad der vil være bedst for ham. Det er en overgangsperiode - så nogle dage vil han sove bedre end andre dage, nogle dage vil han have brug for en ekstra lur - nogle gange om formiddagen, andre gange om eftermiddagen og så må det være sådan. Men stille og roligt vil hans rytme sandsynligvis passe sig ind - naturligt hjulpet på vej af at I hjemme forsøger at tilpasse rytmen efter børnehavens rytme, så godt som det nu kan lade sig gøre - og lykkes det ikke den ene dag, så er det okay. Så må I prøve at passe tingene ind dagen efter :)
Er der en dag, hvor han pludselig af sig selv sover længere om morgenen, så skal I udnytte dette til netop at få rykket lidt på rytmen hele dagen og se om I så kan arbejde lidt videre med dette fremover - det er ikke let, jeg ved det godt:)
Jeg håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Og rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske