Svar: Spiser sparsomt af flaske
19. august 2014
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev:)
At gå fra at drikke 1100-1200 ml i døgnet til at drikke 500-700 ml er en stor forskel og du skal naturligvis holde øje med om det fortsætter. Det er helt okay, at din dreng har et par dage, hvor han ikke drikker så meget, hvis han stadig tisser og virker frisk og glad, men hans indtag skal helst ikke halveres… Han vejer jo over 10 kg og har derfor brug for en del væske, for at få dækket sit væskebehov.
Du har gjort alle de rigtige ting - du sikrer dig at hans indtag af skemad ikke fylder så meget, at det tager pladsen fra maden. Du har prøvet at tilbyde ekstra flaske sen aften, forsøgt at søde modermælkserstatningen, prøvet med en anden type erstatning osv. Og intet virker tilsyneladende. En ting du kan forsøge er en anden flaskesut, evt. med større eller ekstra hul, for at se om han vil drikke mere, hvis mælken løber hurtigere til ham…
Det er vigtigt at han får mindst 500 ml modermælkserstatning dagligt, fordi han så er sikret den mængde jern han har brug for og derudover en vis portion næringsstoffer, som jo er i mælken. Derudover vil det være rigtig godt at du laver hans grød og mos med modermælkserstatning, så han får lidt ekstra mælk den vej igennem - og så skal du sikre hans væskebehov ved at give ham vand. Det er han heldigvis glad for at drikke:)
Det er også rigtig godt, at du sikrer dig at hans mave bliver ved med at fungere. Hvis han har tendens til forstoppelse, vil det naturligt kunne nedsætte hans lyst til at drikke sin mælk.
Og så skal du naturligvis blive ved med at holde øje med hans almene velbefindende - hvordan virker han? Hvis han fortsat er glad, pludrer med dig, leger, triller omkring og har energi til at bruge sig selv både motorisk og mentalt så lyder han jo til at trives - på trods af, at han ikke drikke helt det vi måske synes at han burde. Hvis han begynder at ændre adfærd, bliver mere ked af det, pirrelig, ændrer søvnvaner, virker sløv, tisser sparsomt eller urinen virker koncentreret osv. så skal du naturligvis kontakte lægen.
Det kan være en god idé at du drøfter med lægen, hvad hans minimumindtag af mælk og væske bør være. Mit bud er som sagt mindst 500 ml modermælkserstatning og gerne bruge mme i grød og mos - og derudover lade ham drikke så meget vand som muligt lige nu, så han får sit væskebehov dækket. Han er dog en meget lille dreng stadigvæk, og hvis du fornemmer, at han begynder at kunne drikke mere mme af flaske, så er det vigtigt, at det er mælk, du giver ham og ikke vand - der er ingen næring i vand og med den alder han har, bør han tilbydes modermælkserstatning - det er modermælkserstatning der bør være hans hovedindtag.
Derfor må du også gerne fortsat en gang imellem forsøge med flasken sen aften, for at se om han pludselig vil tage imod og på den måde øge sit indtag af mælk:)
Jeg håber at dette har givet dig lidt ro, men samtidig skal du naturligvis holde øje med ham, som du jo få fint allerede gør :)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske