Svar: Hvorfor tykmælk/A38?
17. august 2014
Alder:
9 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og dejligt at høre, at du er glad for min bog om børn og mad og følger dagsplanerne i den :)
Fra 9 måneders alderen KAN børn tilbydes større mængder af komælk - det kan være sødmælk eller forskellige surmælksprodukter som f.eks. A38, tykmælk, yoghurt osv. Det anbefales at vælge produkter med 3.5 % fedtindhold og et lavt indhold af protein - ymer, ylette og kvark bør f.eks. først tilbydes efter 12 måneders alderen. Ligesom det anbefales at vælge neutrale produkter og selv tilsætte frugt.
Det er altså IKKE sådan at børn SKAL have surmælksprodukter, men det er et tilbud, det er noget, de kan få. Surmælksprodukter kan mange børn godt lide. De glider let ned, og de er samtidig med til at sikre barnet et vist indtag af mælk/kalk. Derudover så indeholder surmælksprodukter jo mælkesyrebakterier, som er gode for fordøjelsen. Ud over at virke godt i mave og tarm, så har mælkesyrebakterierne også virkning på dannelse af f.eks. K-vitamin og på immunforsvaret.
Og så er der også det med den sure smag. Det er vigtigt at vi tilbyder vores børn mad, som stimulerer alle smagssanser - ikke kun det søde, men også meget gerne de sure, det salte, det bitre og umami. Jo mere varieret kost I kan give jeres datter før hun bliver 1 år - altså jo flere forskellige smage og konsistenser I kan servere for hende, jo mere forebygger I kræsenhed fremover.
Du må som en del af en varieret kost naturligvis også gerne give din datter lidt frugtmos eller frugtgrød med sødmælk - men det er ikke det samme som at få en portion yoghurt eller tykmælk:)
Fortsat god appetit :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske