Svar: Vejer mit barn nok ?
3. august 2003
Alder:
4 mdr.
Kære Carina
Da jeg ikke kan se din datter er det meget svært for mig at vurdere om hun er "for lille". En vurdering af hvorvidt hun trives afhænger jo ikke kun af vægt- og længdemål, men også af hvordan hun ser ud. Her tænker jeg foreksempel på hendes farver, om huden er tør, om hun er spinkel osv. Jeg tænker også på hvordan du og far ser ud,- er I høje, lave, spinkelt bygget osv. Børn ligner jo deres forældre.
Umiddelbart synes jeg at I skal følge lægens råd. Hvis lægen har fulgt jeres datter fra lille og vurderer at hun har brug for ekstra mad, så bør man lytte til dette. Du skriver dog 60 ml. på flaske, hvilket jeg synes lyder af lidt. Jeg tror ikke at så lille en mængde vil gøre den store forskel, hvis det kun er en gang daglig. Derimod vil du godt kunne øge din mælkemængde til dette.
For at øge mælkemængden skal du lægge til hyppigt. Og endelig bibeholde den amning du har om natten, da man her producerer mere af det hormon der fremmer mælkedannelsen. Du skal sørge for at få ro i løbet af dagen og huske at spise og drikke nok. Et gammelt husmoderråd er at drikke maltøl eller mørk hvidtøl. Gerne en øl om dagen. Det er malten der virker fremmende på mælken.
Nogle børn sutter som din datter kortvarigt og kan godt "tømme" brystet og få den mængde de har behov for på ti minutter, hvor andre har behov for at sutte tre gange så lang tid. Jeg vil dog foreslå dig at du forsøger at holde din datter til det ene bryst lidt længere tid. Prøv at lægge hende til i almindelig stilling og lade hende sutte som hun vil og som hun plejer, når hun så slipper så vender du hende, som skulle hun lægges til det andet bryst men lægger hende istedet til det samme igen bare i tvillingestilling. Du kan være heldig at hun tror hun er lagt til det andet som hun plejer. Måske kan du få hende til at sutte lidt mere og derved få fat i fløden der ligger sidst i brystet. Det er fløden der giver hende "elastikker".
Når hun har fået "tømt" det ene bryst, så giver du hende det andet. Næste gang du ammer så lægger du hende til det bryst, hun sidst var ved og får hende til at tømme dette godt inden du lægger hende til den anden side osv.
Nogle børn har svært ved at skelne mellem flaske og bryst, hvor det for andre ikke er noget problem. Bruger din datter sut? Hvis hun er vandt til at bruge sut tror jeg ikke at der vil ske så meget ved at give en flaske, selvom der selvfølgelig altid er en risiko for at hun vælger flasken fremfor brystet. På den anden side har du allerede ammet i 4 mdr, så det er trygt og dejligt for hende og vil derfor være det hun vil foretrække.
Hvis du vælger at give en flaske kan du enten selv malke ud, så hun får din mælk eller du kan give hende erstatning. Da hun er så gammel som hun er og du fortsat ammer fuldt, så kan du overveje at give hende vælling i flasken. Uanset hvad du vælger skal du dog tilbyde hende en hel flaske og lade hende spise, hvad hun vil. Der skal altid være lidt tilbage i flasken, så er man sikker på at barnet har fået nok.
Håber ovenstående kan bruges. Skriv endelig igen. Så vidt jeg ved findes der ikke sundhedsplejersker ret mange andre steder end i Danmark.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske