Svar: Vild med frugt - 19 mdr.
15. august 2014
Alder:
19 mdr.
Kære Prinsessens mor
Tak for dit brev :)
Det er dejligt, at din datter er så glad for frugt og spiser så varieret af både frugt og bær.
Der findes så vidt jeg ved ikke nogen officielle anbefalinger af indtaget af frugt og grønt for de mindste børn, men for børn fra 4 år anbefaler Fødevarestyrelsen, at der tilbydes frugt og grønt til alle måltider. I alderen 4-6 år bør børn tilbydes 300 gram frugt og grøntsager om dagen fordelt på 150 gram frugt og 150 gram grøntsager.
Kartofler samt tørret frugt, frugtpålæg og nødder tæller ikke med de 300 gram frugt og grøntsager dagligt.
Et skøn i forhold til din datter vil være at hun tilbydes ca. det halve. Det vil sige ca. 75 gram frugt/bær og 75 gram grøntsager dagligt. Der skal naturligvis være plads til at hun nogle dage spiser lidt mere og andre dage spiser lidt mindre. Og det helt væsentlige er, at hun spiser, er glad for at spise og at hun bliver mæt.
Du skal derudover naturligvis holde øje med om hun får problemer med maven, men det lyder ikke sådan :)
Og så lige i forhold til vindruer - det lyder som om at hun er rigtig dygtig til at spise disse, men vær opmærksom på at hun kan risikere at fejlsynke, så de sætter sig fast i halsen…:(
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske