Svar: Putning 2 år
Kære Julie
Tak for dit brev:)
Jeg tror, at jeg har nævnt det for jer før, men det gælder stadig: Det lyder for mig som om at jeres datter måske er en lille ugle. Hos voksne taler vi om A- og B-mennesker, hos børn om Lærker og Ugler.
Uglerne (B) elsker, når det er aften. Der har de den bedste tid på dagen. De er tydeligt vågne, vil gerne lege, er aktive osv. Om morgenen er de til gengæld trætte og kan have svært ved at vågne.
Lærkerne (A) har det lige modsat De falder ofte let i søvn om aftenen, de er trætte sidst på dagen, har svært ved at koncentrere sig – det er dejligt at komme i seng. Men til gengæld er de aktive om morgenen og vågner meget tidligt - det er ikke unormalt at dagen starter allerede kl 05…
Hvis jeres datter er B-menneske eller en lille ugle, så er det naturligt svært for hende at sove om aftenen. Hun har en rytme, hvor hun helst vil sove længe, sove sine lure sent i løbet af dagen og gå sent i seng om aftenen - og det er denne rytme, som I skal prøve at hjælpe hende med at få flyttet.
For at ændre på den rytme, så kan I ikke bare putte hende i seng kl 20 og regne med at hun så sover der. Det vil ikke hjælpe hende - hun vil tværtimod blive irriteret og frustreret over at skulle ligge i sin seng, når hun ikke føler sig træt nok og forsøger I dette gennem længere tid, så vil hun naturligt stille og roligt begynde at få en erfaring med sig om, at det at blive puttet er forbundet med et ritual der gerne må vare 1.5 time…
Når man vil ændre på en sen søvncyklus, så er man nødt til at stå op til den tid, man ønsker dagen starter på, uanset om det er hverdag eller weekend. I er altså nødt til at stå tidligt op om morgenen og starte dagen til samme tid hver dag. F.eks. klokken 7, så hun altid får morgenmad senest kl 7.30. I skal på samme måde sikre at middagsluren ligger til fast tid hver dag - så hun f.eks. altid puttes kl 12 og ikke pludselig kl 14.30 - jo mere fast stå op tidspunkt, jo lettere bliver det naturligt at passe dette ind (og ja - I må gerne trille hende en tur, eller lægge jer med hende, hvis det hjælper hende til at overgive sig til middagsluren). Og på samme måde skal hendes måltider også indtages til samme tid hver dag.
I skal samtidig sikre, at hendes middagslur ikke forlænges. Det er vigtigt at hun ikke indhenter sin manglende nattesøvn (for hun kommer til at være lidt i søvnunderskud i en periode) om dagen - den ekstra søvn skal lægges til nattesøvnen. Så hun må gerne sove 2 timer til middag, hvis det er sådan hendes behov er og det er sådan hun sover bedst, men hun skal ikke begynde at sove mere der. Og nattesøvnen skal så på sigt vare 11 timer - hvilket vil passe med at hun f.eks. puttes kl 20 og kommer op kl 07 og altså f.eks. sover fra 12-14.
Og så skal I putte hende sent om aftenen, I skal faktisk ikke putte hende før I erfaringsmæssigt ved at hun vil falde i søvn inden for kort tid. I skal bruge det ritual, som I ved at hun er tryg ved og som I har lige nu - og som I gerne vil lære hende at sove med - f.eks. læse bog, putte med bamse, holde lidt i hånden osv. I skal altså putte hende så sent, at I fornemmer, at hun vil kunne sove inden for ca. 15 minutter og det betyder at hun måske først skal puttes kl 21.30 lige nu…
Og så skal I putte hende 15 minutter tidligere aften efter aften. Forsat op til samme tid om morgenen, samme rytme dagen igennem, hvor hun sover til middag som hun plejer (evt. bliver vækket efter 2 timers søvn, hvis hun ikke vågner af sig selv), men hvor hun puttes sent om aftenen og så dog tidligere og tidligere aften efter aften. Det vil sige at hun puttes f.eks. 21.30, så 21.15, så 21.00, så 20.45, så 20.30 osv. indtil I rammer kl 20, som måske er hendes puttetidspunkt fremover. I kan ikke flytte på tidspunktet hver aften, nogle aftener må I bibeholde samme puttetidspunkt flere aftener i træk, før I kan flytte tidspunktet frem igen. Men hele tiden skal rytmen om dagen være den samme og jeres putteritual være det samme.
Det er vigtigt at gøre det på denne måde, fordi hun skal få fornemmelsen af at når hun bliver puttet, så får hun godnathistorie og falder i søvn. Hun skal have ind i sin krop, at det at at blive puttet er ikke noget der trækker ud i ...
... timer, det er ikke noget som betyder at hun skal stige ud af sengen og komme ind til jer igen og igen eller at hun behøver finde på en masse leg osv. for at mor skal blive. At blive puttet og lægge sig til at sove er noget naturligt og man sover, fordi man naturligt føler sig træt. Det skal være let at overgive sig til søvnen.
Lige nu skal I altså putte jeres datter senere end hendes behov reelt er, simpelthen for at få vanen ind med at skulle sove og ikke lege og lave sjov, når man ligger i sin seng. Det tager nogle uger at ændre på en sådan rytme og I er nødt til at give det tid og prøv hele tiden at pejle jer ind på, hvor jeres datter er og hvad hendes behov er. Det kan godt tage op til 5 uger at få ændret en rytme, så ved I hvad I kan forvente - og det er her en forudsætning, at hun ikke bliver syg undervejs eller at der sker store ændringer i dagligdagen.
Og så er der jo det med at få far på banen:) Jeg vil anbefale, at I indfører et bad og en godnatgrød som en fast del af hendes putteritual. En rutine om aftenen kan f.eks. være sådan, at I spiser aftensmad kl 18, herefter kommer hun i bad, så tilbydes hun godnatgrød i køkkenet kl ca 19.30, evt. sammen med lidt lun mælk af en kop. Så får hun børstet tænder og så bliver hun puttet med sin bamse, godnathistorie osv.
Det vil være rigtig godt, at det er far som giver hende bad og hjælper med godnatgrøden om aftenen. At det er deres rutine, deres ritual. Jo mere far er med her, jo lettere vil han naturligt kunne tage over og putte hende om aftenen og jo lettere vil han også kunne trøste hende om natten.
Det er vigtigt at I begge siger godnat. Det er helt okay at mor ofte er den der læser godnathistorie osv. men far gør de andre ting. Og I skal bakke hinanden op verbalt, mor kan f.eks. sige "far hjælper dig, så kommer jeg bagefter" og far kan sige det samme "nu hjælper jeg dig, så kommer mor". På den måde bakker I op om, at I begge kan putte og signalerer, at det er okay og viser samtidig, at I lytter og godt ved, at hun vil sige godnat til mor, og at mor naturligvis kommer og siger godnat. Senere kan I gøre det samme omkring godnathistorie "far læser og mor kommer og siger godnat bagefter".
Kom til foredrag med Helen Lyng Hansen
Tirsdag 6. maj: Børn & Mad, FOF Aarhus
En åben seng vil mange børn vise behov for, omkring 2.5 års alderen - nogle lidt før, andre lidt senere. Og ja - I må gerne lægge jer ved siden af hende i sengen eller evt. sætte jer ved siden af hende på sengekanten, så hun lærer at I sidder og læser, viser hende billeder osv. Hun kan mærke jer, se jer osv. og hun kan godt ligge stille og roligt ved siden af jer. I kan sidde på kanten, hun kan evt. lægge fødderne op på jeres skød eller lignende og I kan nusse hendes fødder lidt, hvis hun godt kan lide det:)
Det er en god idé at holde fast i at jeres datter falder i søvn i egen seng, så hun forbinder sin seng med stedet, hvor hun sover - MEN, når det er sagt, så er det uholdbart at få skabt rutiner med ipad og aktivitet i stuen :) Hvis hun savner mor rigtig meget om natten, når mor er på arbejde, så må far tage hende med ind i dobbeltsengen og lade hende sove der, så hun får masser af tryghed og nærhed og mærker at hun ikke er alene og så hun stadig får sin søvn - og så far også får sovet:)
I må prøve at vurdere, om det skal være far eller mor der putter de aftener hvor mor skal på nattevagt. Hvis det går fint med at putte på eget værelse, så er det godt. Hvis det ikke fungerer, så lad hende falde i søvn i soveværelset og lad hende sove der resten af natten. Og ja - måske se om far kan tage lidt mere del i selve putteritualet generelt, så behovet for mor naturligt mindskes lidt, og hun dermed bedre kan klare, når mor ikke er hjemme om natten:)
Nogle gange kan det faktisk også hjælpe at putte hende i egen seng, lade hende komme ind omkring dobbeltsengen om natten og når der så er ro på igen, så flytte hende tilbage i egen seng. Mange børn vil ikke kunne huske, at de har været vågne om natten og vil derfor opleve, at de er puttet i egen seng og også vågner i egen seng om morgenen. Det kan gøre det lettere på sigt, at få dem til at sove videre i egen seng om natten, når de har deres opvågninger:)
Jeg håber du/I kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske
Annoncer
Sponsorerede artikler
Plus-Plus BIG: Sjov og lærerig leg for de mindste
Når det kommer til små børns udvikling, spiller leg en afgørende rolle. Det er en væsentlig måde for børn til at udvikle deres finmotorik, evnen til at fordybe sig, lære om farver og former osv. BIG har vist sig at være godt til netop det, og derfor vælger mange vuggestuer og børnehaver også BIG, ...
Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:
21. november 2024 | Sovevaner | 6 mdr.
Putning og nattesøvn for tvillingepiger
Kære Helen Vi skriver for at få nogle gode råd til at gennemskue hvorfor...
19. november 2024 | Sovevaner | 7 mdr.
Hej Helen Jeg kan se, at du lige har svaret på et lignende spørgsmål, men...
18. november 2024 | Sovevaner | 9 mdr.
Putning og for meget natamning
Kære Helen Vi kunne godt bruge noget rådgivning til ændring/forbedring af...
17. november 2024 | Sovevaner | 5 mdr.
Baby vågner hele tiden om natten
Kære Helen. Tak for dit brugbare svar angående søvnrutiner. Jeg skriver...
16. november 2024 | Sovevaner | 8 mdr.
Afbrudt nattesøvn, er det ørerne eller?
Kære Helen Min datter er nu 8 måneder gammel. Tak for dine tidligere...
Viden om børn:
Peanuts og børn
Peanuts (jordnødder) - bør ikke gives til børn under 3 år. Det samme gælder andre hele nødder, kerner fra vindruer, popcorn, hele rå gulerødder og lignende hårde fødevarer.
Børn under 3 år vil ofte have vært ved at tygge og bearbejde hårde fødevarer, og der er derfor en risiko for, at barnet fejlsynker - og det kan være meget farligt. I værste fald kan f.eks. en peanut sætte sig fast ved luftrøret og blokere luftvejene. Især peanuts og kerner fra vindruer har vist sig at udgøre...
Sundhedsplejerske
Alle sundhedsplejersker er uddannet sygeplejersker og har arbejdet på forskellige børneafdelinger i sygehusvæsnet samt i den kommunale pleje. Derudover har sundhedsplejersken taget en diplomuddannelse til sundhedsplejerske.
En sundhedsplejerske følger børnene fra de bliver født (nogle gange allerede i graviditeten) og indtil de går ud af folkeskolen.
Alle børnefamilier i Danmark får tilbudt at modtage besøg af sundhedsplejersken. Når et lille barn bliver født, så...
Svartidsbarometer
Gratis nyhedsbrev
med nye præmier hver måned
Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.
Det siger medlemmerne ...
Kære Helen
Tak for dit svar til min ældste søn og hans spørgsmål om ’bierne og blomsterne’. Vi har læst et par bøger sammen, han grinede rigtig meget … men fik stillet sin nysgerrighed!
Det var en rigtig god idé at læse bøger sammen, for du har jo fuldstændig ret: Det kan være grænseoverskridende for både barn og voksen af snakke om den slags sammen, mens en bog oplyser nøgternt og godt. Intimsfæren bevares intakt, genialt!