Svar: Baby på 7 måneder er ikke glad for skemad
14. august 2014
Alder:
7 mdr.
Kære Sofie
Tak for dit brev og velkommen til :)
Prøv om du kan lade være med at sammenligne med de andre børn i mødregruppen. Det bliver du kun frustreret over og det er helt okay, at din datter har brug for lidt mere tid.
Du fortæller at jeres introduktion til skemad har været lang, men at din datter nu begynder at viser lidt interesse og det er rigtig godt. Du fortæller at hun nu er begyndt at ville sidde med lidt mad i hånden, hun kan godt lide blomkål og søde kartofler og det er super godt - hold fast i det:) Det er vigtigt at hun har lysten til at smage og spise.
Du må gerne starte hvert måltid med lidt mad i hånden, som hun kan sidde med. Det stimulerer hende mundmotorisk og hun oplever samtidig at det nu er spisetid. Det er vigtigt at du hjælper hende med at holde fokus omkring det at spise og det vil være en rigtig god idé at du sætter hende i den høje stol foran dig. Du skal sætte hende lidt ud fra bordet, så du kan sidde direkte foran hende og du skal holde skålen med mad i den ene hånd og skeen i den anden. Se på hende, fang hendes blik og hjælp hende med at holde fokus ved at bruge din mimik og dine lyde.
Det vigtigt at du ikke lægger bånd på dig selv, men lader hende spejle sig i dig og det du gør. Du skal åbne din mund, når du f.eks. siger mam mam, så åbner du naturligt din mund - "Hej skatterpige, mmm, mam mam mam, mmm dejlig mad" - åbne munden, ind med skeen, synke og igen "mmm, mam mam" - åbne munden, ind med skeen, synke. Sådan bliver du ved i en lind strøm uden for meget pause imellem.
Når hun så bliver fanget af noget og mister fokus, så giv hende den pause, giv hende lidt at drikke og fang hendes opmærksomhed igen "hov, ja der var lige en bil ude på vejen, brr sagde den", "skal du have lidt vand, det var godt", "er du klar igen, skat, se her, mmm mam mam" - åbne munden, ind med skeen... hele tiden hjælpe hende til at holde fokus om det, det drejer sig om.
Du skal prøve ikke at fokusere på mængden hun spiser og sige til dig selv at det ikke gør noget, at hun kun spiser få skefulde. Det er bedre end ingenting og det er vigtigt at I får en fast rytme omkring det. Det gør lige nu ikke noget hvis der kun glider 3-5 skefulde ned hver gang, hvis hun så også tilbydes lidt brødskorper og lignende i hånden og så får en god oplevelser og rutine omkring det at spise.
Du må også meget gerne variere mellem færdiglavet og hjemmelavet grød og det samme med grøntsagsmos og frugtmos - du kan lave det selv og du kan variere med mos fra glas eller frost. Lige nu er det godt, hvis du prøver med lidt forskelligt, for netop at give hende smagsvariation og også pirke til hendes nysgerrighed her.
Det er vigtigt at hendes mave fungerer. Hvis hun har tendens til forstoppelse skal maven holdes godt igang. Og det er rigtig godt at du stadig ammer. Det er her naturligivs vigtigt at hun får den mængden mælk hun behøver, men samtidig skal hun heller ikke have så meget mælk, at det fylder for skemaden - og du skal ikke længere amme hende fast efter et skemåltid. Som udgangspunkt skal du forsøge at følge en rytme, hvor hun får skemad, når hun vågner sammen med vand af kop og så tilbydes hun bryst, før hun skal sove.
De fleste børn vil i 7 måneders alderen trives med 4 amninger dagligt - tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften. Og jeg tænker at du hos dig, måske lige nu skal prøve med 5 amninger og i løbet af den næste uges tid prøve at skrue ned til de fire amninger. Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre
Morgen 7.30-8: Frisk frugt i hånden og du følger efter med lidt havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frisk frugt i hånden og du følger efter med lidt frugtmos (jerntilskud), vand af kop.
Ammes fra et bryst og puttes til formiddagslur (denne amning forsvinder)
Frokost 11.30: Ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden og du følger efter med grøntsagsmos med lidt kød eller fisk. Det kan være hjemmelavet eller det kan være mos fra glas eller frost. Vand af kop.
Ammes, gerne fra begge bryster, og puttes til middagslur ca kl 13
Eftermiddag 16: Frisk frugt i hånden, tilbydes lidt flerkornsgrød med frugtmos som topping, vand af kop. Amningen her forsøges nu undværet.
Aften 18: Kogte grøntsager i hånden, en kartoffelbåd fra ovnen eller lignende at gumle på, og du følger efter med grøntsagsmos med lidt kød eller fisk. Det vil være fint at prøve med lidt risretter nu… Vand af kop.
Ammes rigtig godt fra begge bryster og puttes til natten ca kl 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt og sover videre til næste morgen, hvor hun ammes igen.
Med hensyn til at spise kød, fisk og mad med lidt mere bid, så er det vigtigt at du stadig giver hende mad, som er moset og let at bearbejde i munden. Det skal altså være "sovset" i konsistensen, så hun kan kapere det og stille og roligt kan der så komme mere bid. Lige nu er det kun for at vænne hende til lidt mere struktur. Derfor er havregrød også en god idé, fordi hun her også vænnes til en grovere grødtype.
Jeg vil anbefale dig meget min bog "Helens bog om børn og mad". I den finder du opskrifter, dagsplaner osv. og du kan slå forskellige fødevarer op, hvis du er i tvivl om, hvad hun må få og hvordan det skal gives. Du må gerne starte med de opskrifter der passer til 6 måneders alderen, det gør som sagt ikke noget, at din datter har brug for lidt mere tid - det vigtigste lige nu er at I er kommet igang og at hun nyder det at spise - og ja, så gør øvelse mester:)
Fortsat god appetit og rigtig god søndag!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske