Svar: Skemad, tidlige morgener og dårlig cirkel
14. august 2014
Alder:
6 mdr.
Kære frustrerede og trætte forældre
Tak for jeres brev:) Der er mange spørgsmål og jeg skal forsøge at komme så godt som muligt omkring dem alle, men vil også anbefale jer meget at læse flere af mine bøger, blandt andet "Helens bog om børn og mad" :)
Det vil være en rigtig god idé, at I begynder at indføre en fast plan for dagen. Det vil sige faste spisetider og faste puttetider hele dagen igennem. Det er vigtigt med faste spisetider, fordi det påvirker jeres drengs indre ur og hans fornemmelse for mæthed og sult. Hvis han tilbydes mad til samme tid hver dag, så vil han naturligt, når han sættes ved bordet, føle sig parat til at spise og vil derfor spise lidt mere.
Samtidig giver en fast plan jer også mulighed for at variere hans indtag mere, så han sikres lidt fra alle fødevarergrupper og nu hvor han er blevet 6 måneder, er det rigtig vigtigt, at han spiser så varieret som muligt. Han må godt få "pulvergrød" en gang imellem, men det vil være rigtig godt, at I også giver ham hjemmelavet grød og det vil f.eks. være rigtig godt, hvis I nu kunne begynde med lidt havregrød eller øllebrød og det vil være godt at I fast giver ham grød som morgenmad.
Det vil være en rigtig god idé at lave mos af mange forskellige grøntsager - nogle børn får lidt kvalme af kartoffelmos, så hvis du bruger dette, så kunne du prøve at holde lidt pause med det og i stedet lave mos af andre grøntsager. Det kunne være mos af: Gulerod, squash, blomkål, broccoli, pastinak, persillerod, løg, jordskokker, kålrabi, hvidkål, peberfrugt, skorzonerrødder, spidskål, rosenkål, savoykål, ærter, majs, grønne bønner, grønkål, porrer, tomater (uden skræl) osv. Også f.eks. græskar kan bruges og rodfrugter med smag er ofte et hit. Hvis du bager rodfrugter i ovnen og derefter moser dem, så trænger den søde smag bedre frem og rigtig mange børn nyder netop den sødme, som rodfrugter naturligt indeholder. Du skriver jo netop, at han er begyndt at vise interesse for det søde og det kan du udnytte:)
Det kan også være en god idé at give ham lidt sovs. Det kan være lidt smørsovs, som du hælder over grøntsagerne eller hvis I f.eks. får lidt tomatsovs eller mild karrysovs, så må han faktisk også gerne få lidt af dette.
Og så vil det være rigtig godt, at I nu begynder at give ham mad i hånden. Det er dejligt for ham at sidde og gumle på noget, sutte saften ud af det, opbløde det med spyt osv. og jeg vil anbefale, at du starter hvert måltid med at give ham lidt mad i hånden, som han selv sidder med og så følge efter med skemaden. Det sætter gang i spytsekretionen, han får masser af mundstimulation, hans lyst til at spise og også forberedelse på at det nu er spisetid hjælpes på vej. Prøv derfor med lidt agurk, ristede rugbrødsbjælker eller lidt bløde frugtbåde f.eks. en appelsinbåd eller lignende i hånden og derefter følger du så efter med skemad.
Du skal ikke være så bekymret for, hvor store mængder han spiser - det betyder ikke så meget, om det er en halv eller hel deciliter der glider ned. Det vigtigste lige nu er, at han sættes i den høje stol og hjælpes med at finde ud af at det er spisetid - og at det er hyggeligt og rart at spise.
Du fortæller at han let lader sig forstyrre, når det er spisetid. Han kigger mange steder hen og det er naturligt svært. Når det er tid til at spise, så er det vigtigt, at I sætter jer foran ham. Han skal sidde i sin høje stol og den der giver ham mad, skal sidde foran ham, få øjenkontakt og holde ham fast i at nu er det spisetid. I skal hjælpe ham med at holde fokus ved at verbalisere omkring maden og ved at lade ham spejle sig i jeres ansigt.
Du skal altså bruge din stemme og din mimik: "mmm mam mam mam, dejlig mad" åbne munden (han spejler sig i dig), ind med skeen, synke og igen "mmm mam, mam, smager godt", åbne munden ind med skeen. Det skal køre i en jævn strøm, så han ligesom ikke får mulighed for at blive afledt af andre ting, men hjælpes til at spise og holde fokus.
Når han så alligevel forstyrres af noget eller har brug for en pause, så er det naturligvis helt okay, så følger I ham i det "nå skat, skal du have lidt at drikke" og så får han lidt vand og derefter er han så klar igen "hej skat, er du klar, mere mad, mmm mam mam" og så starter I forfra.
Der skal altså skabes interesse ved at starte måltidet med mad i hånden, følge efter med skemaden og motivere ham med jeres sprog og mimik og så følge en helt fast plan for dagen.
Mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra dine angivne tider, kunne se således ud:
Tidlig morgen 05.30: Flaske og sover videre
Morgen 7: Frisk frugt i hånden og du følger efter med lidt havregrød, vand af kop. Der må gerne kommes lidt frugtmos eller bærmos på grøden.
Flaske og puttes til formiddagslur ca 8-8.30
Frokost 10.30-11: Tilbydes ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på selv og du følger efter med grøntsagsmos. Det kan være hjemmelavet mos eller mos fra glas eller frost. Vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur mellem 12-13 som nu - må gerne få flasken i sin barnevogn, hvis han puttes der, så han får flasken der, hvor han lægges til at sove og måske bedre kan sove lidt længere. Du må også gerne trille ham en tur, for at se om du på den måde kan holde han sovende lidt længere tid.
Eftermiddag 15: Tilbydes lidt frisk frugt i hånden og du følger efter med lidt frugtmos, vand af kop.
Tilbydes flaske og puttes til lille lur mellem 16-17 - sover her måske 45-60 minutter - og må gerne vækkes, så han ikke sover flere timer her, men i stedet får forlænget sin nattesøvn.
Aften 18: Tilbydes ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende og du følger efter med grøntsagsmos - udgangspunktet bliver stille og roligt jeres mad. Vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca kl 20 - tidspunktet afhænger af hvor lang en eftermiddagslur han har taget og hvor sent den ligger.
Sen aften 23-24: Flaske og sover videre til næste morgen tidlig, hvor der gives flaske igen. Det er en god idé at holde fast i flaske sen aften, også selvom han ikke altid melder sig selv. Giv ham flasken, før I selv går i seng - han kan sikkert drikke af den mere eller mindre i søvne:)
Den faste rytme, fast tilbud om mad og mælk, søvn osv. vil naturligt påvirke natten og hvordan natten forløber. Det har altså betydning for, hvornår han vågner om natten eller om morgenen, om han vågner fordi han er sulten eller om han vågner, fordi han f.eks. har sovet mange timer sidst på dagen. Samlet set, vil han have behov for ca 14.5 times søvn i døgnet - ofte fordelt sådan, at han f.eks. sover 10.5 time i løbet af natten og 4 timer i løbet af dagen. Så hvis han sover f.eks. 1.5 time om formiddagen, 2 timer til middag og en time sidst på dagen og så bliver puttes kl 20 og står op 06.30, så er han dækket ind. Hvis han sover en noget længere lur sidst på dagen, så vil nattesøvnen naturligt blive kortere og han vil måske derfor vågne kl 04/5 i stedet for 06…
Hvis han ikke kan sove videre om natten uden at få lidt ekstra mælk, så må naturligvis tilbydes dette, fuldstændig ligesom hvis du ammede ham - men i løbet af dagen skal I så forsøge at få ham fyldt lidt ekstra op med både mælk, vand og skemad, så han begynder at kunne undvære mælk om natten. Han skal stille og roligt lærer at sove fra ca midnat og til næste morgen tidlig f.eks. fra ca 23.30 til 05.
Det er en god idé at holde fast i at morgengrød ikke tilbydes før kl 7 og altså ikke allerede kl 05, selvom han kan finde på at vågne der. Hvis han virker sulten kan det være nødvendigt at give ham en lille flaske, men ellers kan han måske få lidt vand af en kop og morgengrøden må godt gives +/- en halv times tid. Så de dage, hvor han vågner tidligt, må han så få grød kl 06.30…
Det er bedre at han tilbydes flaske tidlig morgen og så morgengrød - og springer formiddagsflasken over, end at I skipper mælken om morgenen. Når han bliver 7 måneder, vil formiddagsflasken naturligt blive erstattet af et mellemmåltid.
Risgrød bør ikke gives dagligt på grund af indholdet af arsen. Det kan være kræftfremkaldende. Med den alder han har nu, må han dog godt få grød med lidt gluten og I kan derfor som sagt give havregrød og øllebrød.
Frugtmos og bærmos kan I lave selv eller købe på glas. Det må gerne gives adskilt fra grød, så han lærer at spise grød, der ikke er sødet ekstra. Det kan dog også gives som topping på en grød - f.eks. om morgenen, fordi der hos jer ikke er lang tid mellem morgengrød og formiddagsmåltid og derfor slås disse to måltider sammen. Men om eftermiddagen, må han gerne få lidt ren frugtmos eller bærmos. Det kan gives som det er, I kan også hælde lidt mme på og give det som en "frugtgrød med mælk". Tykmælk og lignende surmælksprodukter bør han ikke få for meget af - det kan gives i større mængder, når han bliver 9 måneder. Det er bedre at bruge lidt sødmælk i madlavningen, så I kan spise det samme og han f.eks. kan få lidt af jeres sovs:)
De fleste børn vil i 6-7 måneders alderen begynde at kunne nøjes med to lure dagligt, men det kræver ofte, at de ikke står alt for tidligt op og at de sover en god lang middagslur. Jeres dreng står tidligt op og han sover naturligt tidligt dagen igennem, derfor vil han sandsynligvis have brug for 3 lure lidt endnu - I må dog gerne vække ham fra den 3. lur, så han ikke sover mere end 45-60 minutter og så I stadig kan holde fast i et nogenlunde ens puttetidspunkt til natten.
Som I kan se, så er planen lavet sådan, at han får skemad, når han vågner (eller har været vågen lidt) og så tilbydes han mælk før han skal sove. På den måde skabes der bedst plads i maven til mælk og skemad. Samtidig indgår mælk som en fast del af putteritualet. Og der går naturligt ofte 1.5 time imellem, at han har spist og at han tilbydes en flaske og skal sove.
Og så vil der naturligvis være dage, hvor ingenting passer - hvor det hele går op i hat og briller og så må det være sådan. Dagen efter må I så forsøge at komme ind på sporet igen og give mad til fast tid, forsøge at putte ham til fast tid osv.
Jeg håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Fortsat god søndag!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske