Svar: Søn vil ikke spise
13. august 2014
Alder:
12 mdr.
Kære Camilla
Tak for dit brev :)
Jeg kan godt forstå du bliver frustreret, når din dreng ikke spiser. Du ved jo godt at det er vigtigt for ham, for hans trivsel og udvikling og han kan sandsynligvis godt fornemme, at det gør noget ved dig, når han lukker munden.
De fleste forældre vil opleve at deres børn lukker munden, skubber maden væk og ryster på hovedet - når barnet gør det, er det ofte ikke tegn på kræsenhed, men derimod tegn på egen vilje og selvstændighed. Det handler ofte om at barnet gerne vil spise selv og det vil være rigtig godt, hvis I lige nu lader ham forsøge selv. Han kan tage maden med fingrene, putte den i munden, smage, gumle, prøve med en gaffel osv. - men prøv at lade ham styre det selv.
Han skal have madro. Det kan være en god idé at du nogle gange lader ham sidde ved bordet med sin mad, imens du laver noget andet i køkkenet i mens. Du kan f.eks. tømme opvaskemaskinen, lægge tøj sammen eller lignende, så du er der, men så han ikke oplever at du sidder og kikker på ham, ser hvordan han spiser osv.
Fordi det har stået på igennem længere tid, så er jeres madsituationer nok blivet lidt "spændt" og det mærker han. I forsøger måske med særlige retter, I lokker måske med belønning, I prøver med legetøj osv. Og måske diskuterer I hen over bordet, hvad det næste skridt skal være. Og jo mere han mærker at det, at han lukker munden gør noget ved jer, jo mere spændende bliver det at undersøge dette, undersøge jeres reaktion og problemet kan derfor blive forstærket. I er derfor nødt til at tage det så roligt som muligt - selvom det er svært.
Alle måltider skal foregå i den høje stol ved bordet, så han ved at det er der han spiser. Maden skal serveres på ensfarvede tallerkener, så han kan se sin mad og så maden er i fokus og ikke tegningen på tallerkenen. Og så kun få bidder af gangen - hvis han får for meget af gangen, så vil han ikke kunne overskue det og det vil havne alle andre steder end i munden.
Flyt ham væk fra bordenden, og sæt ham i stedet langs siden af bordet. Hvis han sidder for bordenden og med mor og far på hver side, så er han centrum for jeres opmærksomhed og det skal han ikke være, når det er spisetid.
Giv ham altid en ting, som han kan lide. Server mad som I spiser, men sørg for at der er mindst en ting, som han er glad for. Det kan være lidt kogte pastaskruer eller lidt lyst brød med smør. Det er vigtigt, fordi det gør ham tryg ved at spise og fordi han med det samme går igang med maden, når det er spisetid.
Giv ham mange måltider dagen igennem, det sikre ham mad nok og også variation og hvis han ikke spiser så meget til det ene måltid, så kan du tage det helt roligt, så spiser han nok lidt til det næste. Går der kun 1.5-2 timer mellem hvert måltid, så skal han nok få spist lidt:)
Spiser han lidt, og vil ned, så må I godt prøve at hjælpe ham, for at se om han så kan spise lidt mere. Sætte ord på "mmm smager godt" osv. så han hører at I nyder maden og det at spise. Men virker det ikke, så sæt ham ned og lad ham lege. I skal ikke kæmpe ved hvert måltid, har han spist lidt, så er det godt - så er det jo bedre end ingenting og som sagt, vil han så måske kunne spise lidt mere ved næste måltid.
Udnyt når han viser tegn på at være sulten. Hvis han peger, rækker ud efter mad, kikker søgende på den mad du spiser osv. så skal han have mad. Det er vigtigt, at han får mad, når han mærker at han er sulten. Hvis han skal vente, fordi det er spisetid om 15 minutter, så er han ikke længere sulten, når han får maden serveret og vil så ikke spise.
Det er derfor også vigtigt, at du har helt faste spisetider igennem dagen, fordi det netop er med til at sikre, at han faktisk er sulten, når maden serveres og derfor begynder at spise. Forsøg at holde samme spisetid derhjemme i weekenden, som når han er i dagpleje til hverdag, så rytmen er ens.
Sørg for at han ikke tilbydes en masse snacks, som kiks, riskiks, tørret frugt og lignende, ligesom han ikke skal have mere end den ene flaske før natten og i øvrigt skal drikke mest vand. Undgå saft, juice og lignende, giv ham vand i stedet.
Med hensyn til brød, så skriver du "hvis han fik tilbudt hvidt brød med smør, så ville han med 100% sikkerhed spise" - og det skal du udnytte. For det første ved at give ham et kvart stykke brød med smør til mange måltider, men prøv også når du vælger brød at finde lyst brød, som stadig har et højt indhold af fibre.
Levebrød er en brødserie, som indeholder mange lyse varianter, men som samtidig har et højt fiberindhold og er fuldkornsmærket. På den måde kan du variere hans brød lidt og stille og roligt lære ham at spise lidt forskellige brødtyper, men tage udgangspunkt i den type brød, som han er glad for og tryg ved.
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske