Brev:
Søn vil ikke spise
13. august 2014
Alder:
12 mdr.
Søn vil ikke spise
Hej Helen.
Denne gang handler mit spørgsmål ikke om søvn, men om mad.
T er nu blevet et år.
Vi har problemer med, at han ikke rigtig vil spise noget. Vores dagplejemor har nævnt, at hun finder det problematisk.
Til at starte med skal det siges, at han vejer 11 kilo og er 77 cm lang. Han har haft den samme vægt i snart 3 måneder. Han kan ikke kravle eller gå (der er kiropraktor og mototikkonsulent på sagen)
Det største problem er aftansmaden. Han vil ikke spise den samme med som os. Det eneste jeg med sikkerhed kan få ham til at spise er pastaskruer og til nød lidt kødsovs. Kartofler, ris, kød, grøntsager osv. spytter han ud med det samme.
I lange perioder vil han heller ikke spise rugbrød til frokost og så ender det med, at han kun får lidt frugt og youghurt i løbet af dagen. Hans dagplejemor er lidt fortvivlet over, at hun ikke kan "fylde ham op" i løbet af dagen. (hvis han fik tilbudt hvidt brød med smør, så ville han med 100% sikkerhed spise det, men det er jo ikke super godt for ham, så det får han ikke lov til)
Vi har egentlig aftalt, at maden ikke skal være et problem, og at han jo nok spiser, når han er sulten.... - men det er ved at komme under huden på mig og jeg må ærligt erkende, at jeg er ved at være lidt frustreret.
Han får en flaske med ca. 210 ml sødmælk omkring kl. 19.00, inden han skal i seng.
Jeg har forsøgt at lade ham spise selv, skære maden ud i spændende figurer, made ham osv... intet hjælper.
Det er allerede sådan, at han kun vil spise og sidde ved bordet, hvis vi kigger på legetøj, læser bøger eller lignende. Hvis han bare skal sidde og spise uden underholdning, så mister han tålmodigheden og interessen i løbet af 2 minutter, og så kan vi lige så godt opgive, for så vil han bare ingenting...
Kan godt se, at det blev til flere problemstillinger, men omhandler samme emne :-)
Hvis det skal kortes ned til nogle spørgsmål må de blive:
Hvordan får vi ham interesseret i mad?
Hvordan lærer vi ham at sidde ved bordet uden der skal foregå en hel masse og uden at han skal underholdes/distraheres?
Vi sidder sammen i køkkenet og spise - der er ikke tændt for fjernsyn.
Håber du kan hjælpe os!
Camilla