Svar: Pandekager til baby
13. august 2014
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
Det lyder rigtig dejligt med pandekager og som udgangspunkt må børn gerne få lidt pandekage en gang imellem - og i 8-9 måneders alderen:)
Men med hensyn til loppefrøskaller, så kan han ikke fordøje dette, og de har, som du skriver, et meget højt indhold af kostfibre. Det betyder, at de suger væske til sig (i tarmsystemet) - og det kræver at han er rigtig god til at drikke vand, fordi han vil have brug for ekstra vand, når han spiser noget med loppefrøskaller.
Jeg er helt med på at I bruger loppefrøskaller som en del af jeres bagværk for at undgå brug af gluten - og mit skøn vil være, at han gerne må få lidt at dine hjemmelavede pandekager en gang imellem. Han skal jo spise en del af familiens kost og jeg tror på, at de smager rigtig godt:)
Du bør dog være opmærksom på hvor store mængder han får, give ham meget små bidder af gangen og sikre ham tilstrækkeligt med væske. Han skal drikke masser af vand, det er meget vigtigt.
Jeg vil ikke anbefale at du bruger loppefrøskaller som drys på yoghurt eller bruger dem i grød osv. som kun er til ham. Han er stadig så lille, at han kan have svært ved helt at tygge sin mad godt og for mennesker med synkebesvær anbefales at være forsigtig med indtag af loppefrøskaller, fordi de netop suger væske til sig. Det kan gøre at maden "hæver op" og dermed bliver sværere at synke - hvilket naturligvis kan være farligt.
Så mit råd vil være, at når I en gang imellem spiser pandekager som indeholder loppefrøskaller, så kan han få lidt af dette, sammen med masser af vand, men ellers bør han ikke få mad med loppefrøskaller.
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske