Svar: Mælk og væske nok?
9. august 2014
Alder:
9 mdr.
Kære Nanna
Tak for dit brev og velkommen til :) Det lyder som om at du har fulgt med på sidenlinjen og det er rigtig dejligt, at du nu har fået lyst til selv at skrive til mig, tak!
Det lyder meget fint at amme tre gange i døgnet og trappe ned til to gange, når jeres datter bliver 10 måneder. Og det lyder som en god idé at bibeholde amning aften og sen aften og dermed trappe ud af den tidlige morgenamning. Når du trapper ud af morgenamningen vil hun sandsynligvis få lidt mere appetit om morgenen og som du selv skriver, så virker det som om at hun netop bedst kan undvære denne amning.
I bør stadig lave grød og mos med modermælkserstatning, som I plejer at gøre - eller koge det op med vand og tilsætte mme og fedtstof. Det er vigtigt at energiberige grød og mos ekstra indtil hun er et år gammel. Og den mælk som indgår i skemaden tæller ikke med i de 400-500 mælk som hun drikker af brystet.
Hvis du en dag ikke er hjemme, vil det være rigtig fint at far tilbyder mælk af kop i stedet for brystet. En flaske er også en mulighed, men det er fint at give mælk af kop, når hun er så glad for netop at drikke af en kop. Det er rigtigt, at hun højst sandsynligt ikke vil kunne drikke voldsomt store mængder af koppen, men det er okay. Hun drikker det, som hun viser behov for. Hun kan få modermælkserstatning eller hun kan få sødmælk af kop, den aften hvor far passer hende.
Det vil være rigtig godt at indføre en godnatgrød, som en fast del af putteritualet. Det sikrer lidt ekstra mæthed og forbereder hende til natten. Et ritual om aftenen kan f.eks. være sådan, at I spiser aftensmad kl 18. Herefter kommer hun i bad, aktiveres rigtig godt, tilbydes en godnatgrød i køkkenet f.eks. kl 19.30-19.45, får børstet tænder, ammes eller tilbydes mælk af kop og puttes derefter til natten ca kl 20.
Hvis I kører dette ritual, så vil far kunne bibeholde samme ritual, når mor ikke er hjemme og på den måde vil det være genkendeligt og trygt og den aften, hvor mor så ikke er der til at amme tilbyder far mælk af kop, gerne lunet lidt, som alternativ til brystet. I behøver ikke supplere med ekstra mælk i løbet af dagen, hvis hun generelt spiser sundt og varieret. At hun en enkelt aften springer amningen over betyder ikke noget i forhold til hendes samlede indtag. Hvis hun derudover virker tørstig, så kan hun tilbydes vand og på den måde få sit væskebehov tilstrækkeligt dækket.
Hvis jeres datter falder i søvn om aftenen med mælk af kop og far der putter og hun så vågner og virker søgende sen aften - og mor endnu ikke er kommet hjem. Så må far forsøge at trøste, igen tilbyde mælk eller vand af kop, evt. tilbyde en flaske, fordi hun kan spise af den uden at være rigtigt vågen - og mor må naturligvis også amme, når du så er hjemme igen i løbet af natten, hvis jeres datter viser behov for dette. Det kan også være, at hun ikke vågner sen aften, fordi hun fornemmer at mor ikke er der og at hun så den pågældende nat måske vil vise behov for brystet kl 02 i stedet - og det skal der naturligvis være plads til:)
Jeg håber I kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske