Svar: Væske og bleer
8. august 2014
Alder:
10 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Det lyder passende med to amninger i døgnet nu og derudover skal jeres dreng have masser af vand af kop. Det har været rigtig varmt de sidste uger og jeres dreng er jo så gammel nu, at han ikke sidder stille ret længe af gangen, jeg tænker derfor også at han måske tisser lidt mindre, fordi han forbrænder en del væske.. Men naturligvis skal han have tisse bleer i løbet af dagen.
Tissebleerne behøver ikke være rigtigt tunge, men du skal fornemme at han har vandladning og hans urin skal være klar. Han bør stadig have en rimelig tung tisseble om morgenen, netop morgenbleen vil ofte være dagens tungeste ble. Han tisser sandsynligvis flere gange i løbet af natten og det er rigtig godt, hvis du kan holde fast i amningen aften og sen aften, så du sikrer dig, at han får lidt ekstra væske der.
Du må gerne lune mælken, som han tilbydes af kop, hvis du fornemmer at han så vil drikke mere af det. Du må også gerne give ham væske af sugerør - det er helt okay, ingen problemer i det.
Nogle gange kan det hjælpe at give vandet en lille smule smag ved at komme lidt frisk frugt (usprøjtet) ned i vandet. Du må også godt give ham lidt fortyndet æblejuice, eller meget tynd saft, hvis du tror han vil kunne lide det. Væske er vigtigt. Vand er dog den bedste tørstslukker, så et er vigtigt at han tilbydes rent frisk vand - eller kildevand. Det at drikke af en kildevandflaske kan også nogle gange være et hit og gøre at der så glider mere væske ned.
Hold øje med at han stadig tisser og at urinen er klar og den må ikke lugte. Ofte tisser drengebørn jo, når de får bleen af, så læg mærke til urinen der. Bliver han på nogen måde sløv, så skal du naturligvis reagere - men du fortæller jo at han trives på alle måde og virker til at have det godt.
Håber du kan bruge dette lidt videre og at det giver lidt ro med på vejen.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske