Svar: Nok mælk?
7. august 2014
Alder:
10 mdr.
Kære Marlene
Tak for dit brev :)
Hvis din datter bliver ammet 4 gange i døgnet og derudover drikker vand af kop, så får hun højst sandsynligt nok væske. De fleste børn vil i 10 måneders alderen trives med 2 amninger i døgnet:)
Du skal naturligvis tjekke hendes bleer og sikre dig at hun tisser, at urinen ikke er koncentreret, gul og ikke lugter dårligt. Når hun tisser, skal urinen være klar som vand.
Hun må gerne få sødmælksyoghurt. Det anbefales at købe et neutralt produkt og så selv tilsætte lidt revet æble eller frugtmos. Og ja - hun må godt få lidt yoghurt, tykmælk eller A38 hver dag - det er ofte et dejligt mellemmåltid om eftermiddagen.
Hun behøver ikke få modermælkserstatning og sutteflaske - du ammer jo rigtig meget og hun får masser af mælk fra dig. Modermælkserstatning behøver hun således ikke. Giv hende vand af kop, så hun lærer at drikke vand. Vand er den bedste tørstslukker og det er vigtigt at hun ikke kun får mælk, men også får vand:)
Og ja - hun må også gerne få ost. Det der er med ost til børn er, at det ofte indeholder en del salt - hun må gerne få ost, men ikke for meget salt, når hun ikke er ældre end hun er, og derfor kan hun få lidt, men ikke for meget… Det er her et individuelt skøn, hvor meget du synes hun har brug for - jeg har ikke hørt reglen om 25 gram om ugen - måske er det indtag af rovfisk, du her tænker på...:)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke:)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske