Svar: Køkkenhygge bliver til køkkenuhygge
18. juli 2014
Alder:
11 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Hvor dejligt at høre, at ammenedtrapningen er gået over al forventning, super!
Det lyder som om at I priorierer både mad og måltider hjemme hos jer og det er rigtig godt. Det lyder dog også som om at madlavningen måske nogle gange tager lidt længere tid end jeres knap 1 årige har tålmodighed til, og det kan man jo et eller andet sted godt forstå:)
Det er rigtig fint at du bruger babytegn og du skal endelig blive ved med det. Det er også rigtig fint, at du sætter ord på, hvad du laver og forklarer, hvad der sker - men han er naturligt stadig så lille, at han ikke kan forholde sig til din forklaring og han har heller ikke nogen fornemmelse for tid. Han ved derfor ikke, hvad det er du er igang med, kan ikke forstå, hvorfor han nogle gange må vente eller at det kan være farligt at være omkring komfuret og han kan ikke finde ud af, hvornår du så har tid til ham.
Det vil være en rigtig god idé at du:
- Sætter dig på hug, lige giver ham et kram og lidt fysisk kontakt, så han mærker at du ser ham. Den fysiske berøring er vigtig for at han forstår, at du ikke har glemt ham.
- Løfter ham op, giver ham et kys, kram og knus, sætter ord på "jeg er også rigtig glad for dig skat!" og sætter ham fra dig igen.
- Sætter ham i den høje stol, så han kommer op i en højde, hvor han kan følge med og se, hvad det er du laver. Når han sidder der, kan du vise ham, hvad du laver og kan samtidig lige kærtegne ham lidt, hvis han viser behov for det.
- Giver ham lidt smagsprøver i hånden. Det at få lidt mad at gnave på selv kan opholde ham lidt, samtidig med at han måske er sulten og derfor lidt ekstra utålmodig. At få lidt at spise kan være en god adspredelse og har han fået f.eks. lidt grøntsager før aftensmaden, så behøver du ikke være så bekymret, hvis han spiser mere kød, fisk eller pasta, når I sætter jer til bords :)
- Lader far tage sig af ham og lege med ham, imens du laver mad i køkkenet. På den måde kan far og søvn få lidt ekstra tid sammen uden at mor blander sig. Hvis far laver mad nogle dage, så gør I naturligvis omvendt - så den der ikke laver mad, tager sig af jeres dreng. Lige nu er I nok nødt til at dele jer lidt op og se det positive der kan komme ud af dette.
- Laver mad til to dage af gangen, så tiden i køkkenet hver anden dag bliver kortere. Det vil være til glæde og mindre frustration hos både jer og jeres dreng:)
Rigtig meget held og lykke - og rigtig god sommer!
Og fortsat god appetit!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske