Svar: Forbudte madvarer
18. juli 2014
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Her kommer en lille oversigt:
Spinat, selleri, rødbede, fennikel, ruccolasalat - har et højt indhold af nitrat og bør derfor ikke serveres i store mængder til de mindste børn - det vil sige børn under 1 år.
Honning bør ikke gives til børn under 1 år, fordi det kan indeholde bakteriesporer og give risiko for botulisme.
Salt bør begrænses. Generelt spiser vi for meget salt og vores børn får for meget salt.
Peanuts, hele kerner/nødder, popcorn, rå gulerødder og lignende kan være svære for børn at tygge helt op i 3 års alderen, dog afhængigt af barnets udviklingstrin og evne til at tygge maden. Man skal være opmærksom, barnet kan risikere at fejlsynke.
Vindruer kan på grund af deres facon og størrelse også sætte sig fast i halsen, hvis de ikke bliver tygget godt nok. Det er derfor en god idé at skære vindruer i kvarte og evt. fjerne skrællen for de mindste børn.
Rosiner kan have et højt indhold af svampegiften ochratoksin A, som stammer fra skimmelsvampe og er kræftfremkaldende. Børn bør derfor kun spise mindre portioner og ikke dagligt. Børn under 3 år bør ikke spise mere end 50 gram rosiner om ugen.
Ymer, Ylette, Kvark, Skyr - har et meget højt proteinindhold og et lavt indhold af fedt og bør ikke serveres til børn under 1 år. Mellem 1-3 års alderen anbefales at man tilbyder barnet surmælksprodukter af letmælkstypen, først omkring 3 års alderen anbefales de meget fedtfattige mælkeprodukter.
Frosne bær skal have et kort opkog før de bruges. Det fjerner norovirus, der giver "roskildesyge".
Grillede og røgede fødevarer kan have et højt indhold af PAH, som kan være kræftfremkaldende. Derfor skal du ikke servere mad med tydelig grill-skorpe for din datter - giv hende kød og fisk fra midterstykket og pak gerne fisk ind i folie, når I triller.
Grønt drys, som persille, purløg og andre krydderurter fra haven kan trods grundig skyldning indeholde jordbakterier. Derfor bør man ikke bruge grønt drys på babymad.
Kanel skal man være særligt opmærksom på, hvis barnet er under 2 år gammel. Kanel indeholder Kumarin, som kan give leverskader og små børn kan let få for meget kanel.
Du kan læse mere om de forskellige fødevarer i min bog "Helens bog om børn og mad". Du kan også med fordel tilmelde dig mit nyhedsbrev og læse nogle af de gamle artikler igennem. Her finder du f.eks. "Gode råd om børn og kanel", "Børn og grillmad", "Krydderurter, salat og børn" og mange flere.
Fortsat god appetit og fortsat god sommer!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske