Svar: Igen, igen om det salt der
18. juli 2014
Alder:
8 mdr.
Hej igen
Tak for dit brev :)
Det kan være meget svært at undgå salt helt - da det som du skriver naturligt vil være at finde i købt brød, smøreost, leverpostej osv. Og du kan naturligt ikke stå og lave alt fra bunden selv. Du kan altså ikke sikre, at hun slet ikke får salt det føste leveår.
Og din datter må gerne få lidt salt, og faktisk vil hun sandsynligvis godt kunne lide smagen af salt. MEN det du skal være opmærksom på er, hvor meget salt der er i de fødevarer du køber færdigt, og så undgå at bruge salt i den hjemmelavede mad.
Du skal altså prøve at finde balancen mellem at give hende købt mad, som vil have et vist saltniveau og hjemmelavet mad. Du kan f.eks. godt en gang imellem give hende leverpostej, forskelligt smørbart fiskepålæg osv. som du køber, og andre dage kan hun så få smørbart pålæg, som du selv har lavet.
Et lille tip: Du kan også bruge babymos fra glas som smørbart pålæg - det kan være med til at give lidt variation og babymos indeholder ikke salt:)
Du skal altså ikke tilsætte salt til den mad hun får af familiens eget. Og til en vis grad skal du ikke bekymre dig om den saltmængde hun vil få via købemad - og så dog alligevel - for det er en god idé at du f.eks. køber varer som er nøglehulsmærket og det er en god idé at du tjekker saltindholdet på indholdsdeklarationen, og vælger det produkt, hvor saltindholdet er lavest.
For brød med nøglehulsmærket gælder f.eks. at saltindholdet ikke må overstige 0.5 gram pr 100 gram og jeg tænker at dette er en god rettesnor, som du kan gå efter.
Salt i hendes mad er således ikke "forbudt", men du skal begrænse hendes saltindtag.
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat god appetit :)
Og fortsat god sommer!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske