Svar: Stadig modermælk i mos og grød?
18. juli 2014
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Din datter skal have mælk og fedtstof i sin grød og mos, så længe hun er under 12 måneder gammel. Du kan bruge udmalket modermælk, modermælkserstatning eller sødmælk. Det er vigtigt, at maden energiberiges ekstra.
Det er således antallet af amninger som skæres ned, så hun stille og roligt får mindre og mindre bryst. Hun skal tilbydes vand af kop til alle måltider og også gerne som tørstslukker imellem måltiderne. Vand er den bedste tørstslukker og det er vigtigt at hun lærer at drikke vand.
I 8-9 måneders alderen vil det ofte være passende at trappe ned til 3 amninger i døgnet, som ligger f.eks. inden middagslur, aften og sen aften.
i 10-12 måneders alderen vil det være passende at amme to gange i døgnet - f.eks. aften og sen aften.
Efter 12 måneders aleren vil de fleste børn stadig nyde at blive ammet før de puttes til natten og denne amning kan bibeholdes så længe både mor og barn nyder det.
Du bør altså trappe antallet af amninger ned, men bibeholde mælk og ekstra fedtstof i hendes øllebrød og grøntsagsmos til hun er 12 måneder gammel.
Fortsat god appetit :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske