Svar: Mindre sutteflaske og mere rigtig mad
12. juli 2014
Alder:
9 mdr.
Kære Maria
Tak for dit brev :)
Det er vigtigt og nødvendigt med en fast rytme for dagen - det vil sige faste spisetider og faste sovetider.
Vi har alle sammen et indre ur, en cirkadisk rytme. Det indre ur styres af mange ting og det følger ofte et bestemt mønster - niveauet af hormoner er forskelligt efter tidspunktet på døgnet, vores kropstemperatur varierer, hvornår vi går på toilettet følger et bestemt mønster. Det samme gør vores appetit, blodtryk osv. Det er altså ikke tilfældigt hvornår vi føler os trætte, udhvilede, sultne osv.
Hos os voksne kører det indre ur ret stabilt, men det gør det ikke hos børn - og børn skal hjælpes ind i en rytme, som sikrer dem måltider/mad og væske nok, som sikrer dem søvn nok og også giver dem aktive og vågne perioder. Deres rytme skal sikre deres behov for at trives på alle måder. Og når det er vigtigt, at I hjælper jeres dreng med en fast rytme, så er det fordi det vil være med til at påvirke hans fornemmelse for f.eks. mæthed og sult. Det er med til at gøre, at han føler sig parat til at spise, når det er spisetid og derfor har lyst til at spise mad i stykker, mad med mere bid og tyggemodstand.
Det betyder ikke at man skal være rigid og på ingen måde være fleksibel og i nogle familier fungerer det også at have en "go-with-the-flow" holdning - men når man har et barn som I har, der drikker alt for store mængder mælk og som ikke vil spise rigtig mad - så er man nødt til at ændre kurs. I er nødt til at hjælpe ham til at fornemme behov for mad, behov for noget andet en flaske og det gør I ved at skabe en fast rytme i hverdagen.
Det betyder at han skal op til samme tid hver dag og at han skal have serveret måltider til faste tidspunkter hver dag, ligesom han skal puttes til faste tider, så han får den søvn, som han har behov for. Og igen skal I naturligvis kunne flekse lidt, alt efter om han nogle dage sover lidt mere og andre dage lidt mindre - og især når han ingen rytme har, vil det være nødvendigt at I kan være lidt fleksible. Men I bør starte dagen til samme tid og forsøge at køre så fast en rytme som muligt - for at hjælpe ham.
Og så er det slut med at sige "vi er nødt til at give ham sutteflaske". Det er I ikke nødt til. Han skal have sine flasker og han må gerne få 3 flasker i døgnet. I alt 500-600 ml er okay - og jeg vil anbefale at de tre flasker ligger inden middagslur, aften og sen aften. Ikke flasker om natten og ikke mere end flasken før middagsluren i løbet af dagen. I stedet skal han have mange små måltider - skemad og mad i hånden og I skal give ham vand af kop, hvis han er tørstig.
En plan for dagen ser således ud:
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden. Suppleres med frugtmos og får vand af kop.
Puttes til formiddagslur uden at få flaske først! I kan trille ham en tur i barnevognen og lade ham sidde og kikke på verden, giv ham lidt frugt i hånden, en rosinbolle eller lignende, som han kan sidde og pille i - og få ham på den måde til at falde i søvn, uden at han får flaske først.
Frokost 11.30: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg og suppleres med grøntsagsmos med kød eller fisk. Det kan være mos fra glas eller rester fra aftensmaden, Vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur - her er klokken måske 13.30 - det afhænger af hvor lang en formiddagslur han tager.
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Tilbydes en portion tykmælk med revne æbler, frugtmos, rugbrødsdrys eller lignende. Vand af kop.
Aften 18: Familiemad - kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker og også moset mad. Almindelige børnevenlige retter, som pasta med kødsovs, frikadeller (kød eller fiskedeller), kartoffelmos med millionbøf, boller i karry, laks fra ovnen… Hvad I nu kan tænkes at ville spise - maden skal naturligvis moses, så den passer i konsistensen og ved siden af kan han så få små bitte bidder. F.eks. kan frikadellen serveres i bidder og kartofler moses med sovs og gives med gaffel eller ske. Vand af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten.
Tilbydes godnatgrød i køkkenet ca kl 19.30-19.45, som fast del af putteritualet, får herefter børstet tænder.
Flaske og puttes til natten ca kl 20
Sen aften eller en gang i løbet af natten, hvis han melder sig selv - tilbydes flaske x en og sover derefter videre.
Når jeres dreng skal spise, så skal han sættes ved bordet, tilbydes mad i hånden og lidt små hapsere, som I kan give ham med fingrene og som han selv kan prøve at spise. Derefter følger I efter med mad på en ske eller gaffel og tilbyder vand af kop.
Som du kan se, så ligger måltiderne med 1.5-2.5 times mellemrum hele dagen igennem. Det er vigtigt og rutinerne omkring måltiderne skal være de samme - sættes i den høje stol, mad i hånden, følge efter med skemaden osv. Og hvis han så ikke spiser så meget til det ene måltid, så gør det ikke noget, for så går det ikke så lang tid, før han tilbydes mad igen. Et måltid skal ikke vare mere end 20-30 minutter, så kommer han op af sin stol og I kan lege, skifte ham osv. og derefter skal han så puttes til lur.
Det er altså ikke et spørgsmål om at nægte ham mælk, men derimod et spørgsmål om at skabe en dagsrytme, som hjælper ham til at føle behov for andet en mælk og som sikrer ham så meget mad og vand om dagen, at han ikke behøver søge flasken hele tiden. Han skal fyldes op hele dagen igennem med rigtig mad og det starter med et fast stå op tidspunkt og arbejde på en helt fast rytme med faste spisetider.
Hvis han en overgang har brug for en ekstra flaske, så må han naturligvis have det, men hold mængden nede, så det bliver en tørstslukker og en trøstetår og ha hele tiden in mente, at det ikke er mælk han skal have, men rigtig mad :)
Håber ovenstående hjælper jer lidt videre og giver det lille kærlige skub I har brug for, for at få vendt tingene hos jer:)
Rigtig god sommer!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske