Svar: Alternativ til havregrød
10. juli 2014
Alder:
12 mdr.
Kære Mor
Tak for dit brev :)
Det er dejligt, at du holder fast i grøden om morgenen lidt endnu. Det giver en god mæthed og er en god måde at starte dagen på:)
Alternativ til havregrød kan være øllebrød, hvor du stiller rugbrød i blød aftenen i forvejen og næste morgen tager du det ud af køleskabet og koger det op. Det kan også være en flerkornsgrød, som du laver ved at blande forskellige slags gryn, flager, mel og kerner. Knækkede korn eller gryn giver den bedste grød, hvis de har trukket i koldt vand i køleskab natten over, og husk ikke at bruge for mange hele kerner, da din datter stadig vil have svært ved at tygge dem tilstrækkeligt, ikke vil kunne optage næringen godt nok og kan få løs mave…
Du kan godt bruge havregryn og så blande med f.eks. rugmel og hirseflager. Tag ca en spiseskefuld af hver, bland det med 2 dl koldt vand og kog det op i en gryde 2-3 minutter imens du pisker i det. Tag gryden af varmen, kom evt. lidt smør i (det er ikke så nødvendigt, nu hvor hun er 1 år) og mælk i og på grøden, og den er klar til servering. Du kan også prøve med quinoaflager, byggryn, boghvedegryn, rugkerner, hvedekerner - det er nærmest kun fantasien der sætter grænser:)
Du kan også lave en mysligrød. Her kan du i princippet købe en mysli (uden sukker og chokolade) og koge den op med vand og/eller mælk. Hvis der er hele nødder i mysliblandingen skal du knække dem eller knuse dem, så du sikrer dig, at hun ikke får dem galt i halsen. Jeg er helt med på at du gerne vil skille grød og frugt - lidt frisk frugt eller at koge lidt æble med sammen med grøden, kan dog smage rigtig godt:)
Håber du kan bruge dette lidt videre:)
Fortsat god appetit og fortsat god sommer!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske