Svar: Laktoseintolerans - 9 mdr.
9. juli 2014
Alder:
9 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Det lyder som en god idé at få tjekket op på om storebror har laktoseintolerance, han lyder jo til at være arveligt disponeret.
Du skal naturligvis bruge laktosefri produkter, når du laver mad til hele familien. Det glæder fløde, mælk osv. som naturligt vil indgå i madlavningen, i bagværk osv. Og I bør som familie spise det samme. Og det betyder, at nu hvor lillebror er så gammel, at han stille og roligt skal have mere og mere familiemad, så vil han naturligt blive tilbudt mere og mere mad, som så er lavet med laktosefri produkter - og det er helt okay. Han må altså gerne få samme aftensmad osv. som I andre får.
Når du laver morgengrød, grøntsagsmos osv. som kun er til ham - så vil jeg dog anbefale at du bruger modermælkserstatning. Det samme gælder, hvis du vil give ham drikkemælk af en kop, så synes jeg du skal give ham modermælkserstatning, hvis du vil give ham et alternativ til sødmælk eller laktosefri mælk.
Han bør få mælk og surmælksprodukter med 3.5% fedtindhold, så længe han er under 1 år og når han bliver 1-3 år kan han tilbydes letmælk og letmælksprodukter, det vil sige med 1.5% fedtindhold og først omkring 3 års alderen anbefales de fedtfattige produkter. Så 0,5% fedtindhold er for lidt til så lille en dreng :) Det går i madlavningen, hvor I skal spise det samme, men ikke i hans vanlige grød og mos og drikkemælk :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Rigtig god sommer!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske