Svar: Salt i diverse købemad, smøreost, rugbrød osv
9. juli 2014
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Det er korrekt, at der vil være salt i det brød, pålæg osv. du køber i butikkerne og at man derfor altid skal overveje, hvad vi giver vores børn og i hvor store mængder - samt om vi kan lave visse ting selv.
Det er ikke sådan, at din datter slet ikke må få salt, før hun fylder et år - det må hun gerne, MEN du skal ikke tilsætte salt til hendes mad og du skal overveje, hvor salt den mad du giver hende er. I takt med at hun får mere og mere familiemad, mad der tager udgangspunkt i den mad I forældre spiser, så vil hun naturligt få mere salt den vej igennem - netop på grund af de fødevarer I bruger i madlavningen. En ret der f.eks. indeholder skinke, vil naturligt have et vist indhold af salt, fordi der er salt i den skinke du køber - og du bør så ikke tilsætte yderligere salt til retten. Hvis I voksne har brug for mere salt, så bør I bruge bordsalt.
På samme måde skal du passe på med saltet, når du serverer pølser, fiskefrikadeller eller lignende. Hvis du har muligheden for at købe fiskefars hos en fiskehandler, hvor I bor, så kan du bede fiskehandleren om at lave en fiskefars med meget lidt salt til jer - og igen kan I voksne salte ekstra ved bordet, hvis I har brug for det.
I de fleste opskrifter på hjemmebagt brød skal der tilsættes en lille smule salt. Du må prøve dig frem, om du synes at det kan undværes helt. Der vil ofte være mindre salt i hjemmebagt brød end i købt brød. Når du køber brød i butikkerne, så gå efter Nøglehullet og Fuldkornsmærket - her gælder blandt andet at saltindholdet ikke må overstige ½ gram pr. 100 gram.
Generelt er det en god idé at I ikke tilsætter salt til maden, men i stedet bruger andre krydderier som løg, eller forskellige tørrede krydderier, der kan give smag til maden.
Så I skal stadig tænke på saltindholdet, det er vigtigt at jeres datter ikke får for meget salt og dette gælder især i det første år :)
Generelt har vi tendens til at spise for meget salt, så at få skruet saltmængden lidt ned nu, for at I kan spise det samme, kan give en god vane for hele familien fremover:) I min bog om børn og mad, kan du læse meget mere om salt og salt i maden til børn.
Fortsat god appetit! Og fortsat god sommer!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske