Svar: 3 mdr. - vil ikke have modermælkserstatning
13. december 2004
Alder:
3 mdr.
Kære Mette
Modermælk er meget sødt og derfor vælger nogen børn dette fremfor erstatning. Da det kun er en enkelt gang, hvor din datter skal passes og du ikke dagligt har behov for at give hende en flaske, så vil jeg foreslå at du kommer lidt sukker i erstatningen, så den bliver sødere. En tsk. sukker til 100ml er i orden.
Jeg vil naturligvis lige understrege at hun ikke skal have dette fremover, men at det er en løsning, som kan bruges i en situation som du beskriver.
Derudover vil jeg sige at nogle børn afviser flasken med mælk, når mor (og bryst) er i nærheden. Når mor ikke er der, accepterer nogen børn flasken uden problemer, som om de forstår at der ikke er anden mulighed lige nu...måske dette også kan gøre sig gældende hos jer.
Alternativet til flaske kan jo være at give hende af et lille bæger, eller at give hende mælk på en sprøjte, hvor den der skal passe hende trækker mælk op i en 10ml sprøjte og giver hende dette ved munden. Nogle børn har så kraftigt et vacuum at de kan 'suge stemplet i bund' i løbet af sekunder og derfor spiser hurtigt på denne måde, andre lapper det i sig, når de får mælken ved mundvigene.
Du skriver at hun tager flaske med kamille og modermælk og derfor burde hun jo kunne finde ud af teknikken. Jeg synes derfor at lidt sukker kunne være en idé ellers må den der skal passe hende prøve med f.eks. en lille sprøjte. Sulte behøver hun ikke, og måske giver det hele sig selv, når mor ikke er i nærheden.
God fornøjelse, når du skal af sted. Og fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske