Svar: Amning og mad i stykker
21. maj 2014
Alder:
8 mdr.
Kære Signe
Tak for dit brev :)
Det lyder som om at det går rigtig godt med Frederik :) Dejligt!
Jeg synes at du lige nu skal bibeholde de 4 amninger i døgnet. For det første er Frederik i separationsfasen og vil derfor lige nu søge din nærhed ekstra og have brug for at mærke dig lidt mere - og samtidig er det blevet varmere i vejret og hans behov for væske kan derfor lige nu godt være lidt højere.
Når det er sagt, så er det naturligvis vigtigt at du i løbet af de næste uger forsøger at undgå at trappe amningen op. Jeg synes det er en god idé at du prioriterer amningen før middagsluren i stedet for at amme aften og nat. I princippet kan han godt få sit behov dækket ved at du kun ammer aften/nat, men det er rigtig dejligt med amningen før luren midt på dagen, det sikrer ham en god middagssøvn og samtidig er det godt at hans væskeindtag bliver fordelt over døgnet på denne måde. Da du stadig er hjemme på barsel og har muligheden for at amme midt på dagen, så synes jeg du skal gøre dette.
I løbet af de næste uger, vil det være rigtig fint at du igen forsøger at trappe ud af morgenamningen. I første omgang er det, som du nu også forsøger, en rigtig god idé at give ham en godnatgrød, som en fast del af putteritualet, for på den måde at fylde ham lidt ekstra op om aftenen. Det vil også være rigtig godt at amme ham fra begge bryster sen aften, hvis du kan få ham til det, og så derefter putte ham igen. Når han så vågner og søger brystet tidlig morgen, så må du til at begynde med give ham det, men stille og roligt skal du forsøge at trække brystet til dig, så amningen bliver mindre og mindre og han vænner sig til ikke at behøve brystet.
Det kan godt være en idé at han stadig kommer over til dig og ligger sammen med dig tidlig morgen, så han får din nærhed og tætte kontakt, men hvor du så tager en stram t-shirt på, så han ikke kan søge og finde brystet selv. Han kan få din nærhed, men ikke mælken og på den måde lære at sove ved at du i stedet for brystet kærtegner ham lidt, holder ham i hånden osv. så han på den måde lulles videre i søvnen. Hvis han begynder at kunne sove lidt længere om morgenen, så kan du også med fordel vælge at stå op med ham, så han på den måde ikke kommer til brystet. Du skal ikke servere morgengrød kl 5, for så vænner han sig til at spise der, men du må godt stå op, starte dagen, give ham lidt vand at drikke osv. i en periode, for på den måde at vænne ham til ikke at skulle have brystet tidlig morgen og lære at dagen starter med grød :)
Med hensyn til mad i stykker, så lyder det rigtig fint det du gør. Det er lige nu små bitte hapsere, det kan være brød med smørbart pålæg, det kan også være indmaden af en frikadelle (kød eller fiskedelle) eller lignende, som du kommer i munden på ham. Brug i første omgang dine fingre og forsøg at få maden lagt over i siden af hans mund, så er det lettere for ham at tygge sammen og bearbejde maden. Og ved siden af skal han så stadig have grøntsagsmos. I løbet af den næste månedstid vil han blive bedre og bedre til at tygge og finde ud af at spise mad i stykker - så det kommer hen af vejen, men det tager lidt tid :)
Han vil naturligt lige nu selv spise med hele hånden, stille og roligt vil han i løbet af den næste måned eller to begynde at spise med tre fingre og derefter med to fingre, det der hedder pincetgreb:) Det er letteste for ham at spise med fingrene og hen af vejen skal han så lærer at spise med en gaffel :) Lige nu skal du hjælpe ham med at få lidt mad i munden og lære at tygge:)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske