Svar: Farvel til natbleen
19. maj 2014
Alder:
5 år
Kære Lillepigens mor
Tak for dit brev :)
Det er helt naturligt at børn bliver renlige om dagen, før de bliver det om natten og det lyder som om at jeres datter stadig har brug for sin natble. Det er helt okay, sådan er der rigtig mange børn der har det - også i 5 års alderen.
Man kalder det ufrivillig natlig vandladning, når større børn tisser i sengen og 70% vokser fra det før de er blevet 7 år. Det er meget vigtigt ikke at presse hende til at smide bleen om natten og hun skal have en chance for at vokse fra det.
Sengevædning er arveligt og måske har du eller hendes far eller jeres søskende haft problemer med at tisse i sengen, da I var børn? Det er også en modningsproces, som du selv nævner. Vores natlige vandladning styres af hormonet ADH - det antidiuretiske hormon. ADH udskilles fra hjernen, når vi sover og søger for at vores urinproduktion er nedsat om natten - det er derfor vi kan sove natten igennem uden at skulle tisse. Nogle børn har brug for lidt længere tid til at udvikle evnen til at producere nok af hormonet, og derfor tisser i sengen.
Man kan også tisse i sengen fordi blæren ikke rummer urin nok, eller fordi hjernen er lidt for lang tid om at reagerer på de impulser, som blæren sender om at den er fuld og man skal gå på toilettet. Det kan også være at jeres datter sover så dybt, at hun simpelthen ikke mærker at hun tisser…
Uanset hvad forklaringen er, så skal hun lige nu have lov til at have sin ble på og I skal se tiden an. Når I skal til undersøgelse hos lægen næste gang, så kan I prøve at tale med lægen om det og høre, hvornår lægen synes det er relevant at gøre noget ved det. Hvis det er et spørgsmål om hormonproduktion, så kan man behandle det medicinsk, hvis det er et spørgsmål om at få hende vækket, når hun mærker tissetrang, så kan det være en idé med en alarm.. der findes forskellige muligheder.
Og ja - på et tidspunkt vil det naturligvis hjælpe hende, hvis hun ikke drikker størstedelen af sit væskebehov om aftenen, men i stedet i løbet af hele dagen, så hun har en chance for at tisse af før sengetid. Ligesom det kan være en god idé at følge hende på toilettet sen aften, så hun får tisset af og måske så kan holde sig natten igennem indtil hun så følges på toilettet igen om morgenen. Men lige nu lyder det som sagt som om at hun skal have lidt tid :)
Fortsat held og lykke med hende :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske