Svar: Putning af min søn
18. maj 2014
Alder:
19 mdr.
Kære Mia
Tak for dit brev:)
Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig og så kan du selv vælge til og fra, hvad du tænker vil hjælpe jer :)
Der sker rigtig meget både motorisk og mentalt med jeres dreng lige nu og rigtig mange forældre vil opleve problemer med søvnen i 18-20 måneders alderen. Det handler om at børn i denne alder begynder at få lidt farefornemmelse. Jeres dreng oplever farer i løbet af dagen, når han f.eks. falder og slår sig eller når han klatrer op og finde ud af at han ikke kan kommen ned. Han oplever også mere og mere modstand i løbet af dagen, I siger mere "nej!" dagen igennem og hindrer ham i noget han gerne vil, andre børn giver modstand - de skubber, tager legetøjet fra ham, nole børn bider i denne alder. Det er alt sammen med til at give en spirende farefornemmelse og en uro, når han skal sove og om natten.
Det er derfor lige nu rigtig svært for ham at slippe dagen og alle oplevelserne og overgive sig til søvnen. Det er svært for ham at koble fra. Og det er derfor helt naturligt at han har brug for at I sidder hos ham, når han skal sove og hjælper ham med at slappe af, finde roen og få tømt sit hoved for tanker. På samme måde som han kan have svært ved at falde i søvn, så vil han i denne alder også kunne sove meget uroligt, når han først sover. Han vil kunne vågne op med skrig, være rigtig ked af det og næsten virke til at have mareridt og det er helt naturligt at børn i denne alder virker meget tryghedssøgende.
Det er rigtig godt at holde fast i en dagsrytme, som gælder uanset om det er hverdag eller weekend. Jo mere fast rytme, jo bedre. Når I står op til samme tid hver dag, så er der størst sandsynlighed for at han også er parat til at sove middagslur til samme tid og er parat til at blive puttet og klar til at sove, når han så puttes om aftenen.
Hans søvnbehov vil sandsynligvis være 13 timer i døgnet. Ofte fordelt sådan at han sover f.eks. 2 timer til middag og sover 11 timer om natten. Du fortæller at jeres dreng ofte falder i søvn omkring kl 21-21.30 og vågner kl 6.45. Han sover 2.5-3 timer til middag. Det betyder at han samlet sover ca 12-13 timer i døgnet og det er faktisk helt okay. Han må meget gerne sove de 2.5-3 timer til middag og blive puttet omkring kl 21.
Jeres dreng er måske det man kalder for en lille ugle - det betyder at hans bedste tid på dagen er om aftenen. Det man også kalder for B-menneske. Han føler sig ikke særlig træt, når det er aften, men vil hellere lege, hygge sig, være sammen med jer - det er ikke sengen og dynerne der trækker i ham :) Men om morgenen skal I måske vække ham, han er træt, er svær at få igang. Og det er helt okay, de er sådan hans rytme er. Måske ligner han en af jer forældre?
Det at komme sent i seng passer naturligt ikke særlig godt med en dagligdag, hvor han skal tidlig op, være aktiv i dagpleje, lege og have overskud til dagen, men det kan dog godt fungere og jeg tænker at det vil være rigtig godt at arbejde på et puttetidspunkt der hedder kl. 21 - i hvert fald lige nu.
Du skal være opmærksom på ikke at få skabt nogle uhensigtsmæssige vaner om aftenen. Det lyder som om at han er glad for sin seng og nyder at blive puttet, men han er oprigtigt ked af det, når I går fra ham og lige nu lyder det som om at han ligger og kæmper mod søvnen, ligger og holder øje med, om I går fra ham og når han mærker at I går, så bliver han ked af det, klynger sig og I skal så starte forfra. Det er her rigtig vigtigt at få skabt en puttesituation, hvor han føler sig fuldstændig tryg og sikker på at I ikke går.
Jeg vil anbefale at du eller far sætter jer, læser lidt op fra en bog, holder lidt i hånden, viser ham billeder osv. og taler lidt om dagen, så han får nogle af alle sine oplevelser bearbejdet. Det er vigtigt at I kke bare sidder og gør ingenting. Ikke reagerer på ham og de signaler han sender. Hvis I sidder passivt, så vil I opføre jer mærkeligt og det vil ikke gøre ham tryg! I skal derfor hjælpe ham til at falde i søvn og måske holde lidt i hånden og synge godnatsang, hvorefter han så kan falde trygt i søvn i løbet af 10-15 minutter. Det er langt at foretrække fremfor at han ligger vågen i 1-1.5 time, I forsøger at gå frem og tilbage og ham ender med at blive ked af det og I bliver mere og mere frustrerede.
Han skal lige nu ikke puttes før kl 21 og i takt med at han finder ud af at det er okay at blive puttet, så kan hans puttetidspunkt om aftenen rykkes gradvist frem. Men lige nu er det vigtigt at få skabt nogle rutiner omkring putning, som ikke trækker ud i timer.
Når han er tryg ved sengen og fornemmer at I ikke går fra ham, så han ikke behøver være bange for at blive ladt alene, så vil det være en idé at bruge det, jeg kalder for strygetøj metoden. Jeres dreng har naturligt brug for jeres tryghed og nærhed, når han skal sove, og det skal I naturligvis anerkende. Men samtidig er det også fint at lære ham at sove i sin seng og forbinde det med noget trygt og dejligt og noget han sagtens kan klare.
I stedet for at sidde hos ham og holde i hånden hele tiden eller at gå fra ham og han så bliver ked af det og føler sig forladt og alene, så vil jeg anbefale jer at være i nærheden og samtidig lave noget praktisk. Det kan være at tage strygebræt, strygejern og vasketøj med på værelset.
I skal stå lige ved døren, så han kan ligge i sin seng og se jer. Det er vigtigt at han kan se jer fra sin seng og at han ikke behøver rejse sig fra sengen, for at se om I er der. Og I kan og bør naturligvis også tale med ham, så han kan høre at I er der.
Det at være i gang med noget praktisk som at lægge tøj sammen eller stå og stryge tøj, signalerer at der ikke sker noget spændende nu. Mor og far har noget kedeligt at lave, der er ikke noget sjov for dig. Han begynder at have bevidsthed om at I er der, sidder i stuen og hygger jer, når han skal ligge i sin seng og han vil naturligvis være en del af det dejlige I har sammen. Derfor er det vigtigt at signalere, at der netop ikke sker noget spændende eller særligt hyggeligt lige nu, men at det er kedeligt det der foregår, og at han derfor ligeså godt kan lægge sig til at sove.
Samtidig kan I så verbalt betrygge ham og fortælle hvad I vil have ham til "jeg er lige her, læg du dig ned skat". Netop det at have noget praktisk at tage sig til sender også et signal til ham om, at I ikke bare sidder og venter på at det skal sove. Han kan kalde på dig "Moaar ...?!" og du kan svare igen "ja, jeg er lige her, læg du dig bare til at sove". Så I stadig er der, betrygger, beroliger osv. men samtidig holder fast i at det er sengetid for ham nu.
På samme måde kan man udnytte det at skulle lave noget praktisk – f.eks. gå frem og tilbage med rent tøj som skal lægges på plads – man har nemlig et formål med at gå frem og tilbage og det er noget helt andet end at vente på at barnet sover. Man siger således: "Jeg henter lige noget af dit tøj, så kommer jeg igen" i stedet for "nu skal du lægge dig til at sove og så kommer jeg igen". Det sender nogle andre signaler og gør samtidig barnet rolig ved at være i sin seng.
Når I har gjort jeres dreng tryg ved at skulle være i sin seng, netop ved at stå der og stryge tøj, lave noget praktisk, så kan I stille og roligt udvide netop med at hente tøj, der skal lægges på plads og på den måde stille og roligt få vænnet ham til at være der alene, velvidende, at I kommer igen, som I har lovet - I skal bare lige hente en bluse eller lignende :)
Det tager tid og det er vigtigt at gøre ham helt tryg og først putte ham, når han tydeligt er parat til at sove, så det at blive puttet bliver et naturligt, trygt ritual, der ikke trækker ud i timer.
Når han kaster sin sut, så er de fordi han fornemmer, at det vil få dig til at komme tilbage. Det er hans måde at bede dig om at blive hos ham, vise dig, at han er ked af at du går - han prøver både med at rejse sig, strække armene op, kalde på dig og smide sutten ud af sengen. Han gør alt hvad han kan, for at du skal blive siddende der, og det skal du naturligvis lytte til.
På sigt, når han er tryg ved at skulle sove og igen kan finde ud af at ligge i sin seng uden at være ked af det, så kan du gøre det at du strækker tiden lidt, før du giver ham sutten. Det vil sige at du f.eks. putter ham, han smider sutten, du stiller dig og stryger tøj, stryger blusen færdig, går hen og samler sutten op, giver ham den og går hen og stryger videre. Det er vigtigt at det ikke bliver en leg, men at du tager det helt stille og roligt, anderkender ham, lytter til de signaler han sender osv.
En aftenrytme kunne se således ud:
Aftensmad 18: Familiemad, spiser det samme som jer, mælk eller vand af kop.
Kommer i bad, - det giver ro i kroppen og hjælper ham til at slappe af og koble fra, hvis badet ligger godt en time før han puttes. Får ren ble, smøres med lidt creme og hvad han nu har behov for efter badet.
Godnatgrød som fast del af putteritualet - det giver god ro i maven, evt. sammen med en kop mælk. Grøden kan gives kl 20.30.
Puttes til natten med godnathistorie, godnatsang osv. kl 21…
I takt med at han lærer at falde i søvn i løbet af ca 15 minutter, så kan I arbejde på at flytte puttetidspunktet lidt frem, men i første omgang er det vigtigt, at I ikke putter ham allerede kl 19, når han først sover kl 21 eller senere. Det vil ku gøre ham mere frustrereret og jer ligeså og det hjælper jer ikke på sigt. Prøv i stedet at få lidt familietid ud af aftenerne lige nu, hvor han er inde i en urolig periode :)
Håber I kan bruge disse tanker videre :)
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske