Svar: Må baby få leverpostej i mosen?
18. maj 2014
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev:)
Din datter må godt få lidt leverpostej, kyllingepostej, sildepostej, torskerogn og lignende færdiglavede produkter en gang imellem - MEN som du selv er inde på, så er salt indholdet ofte højt og derfor skal du overveje, hvor meget af dette du giver hende og hvor tit.
Det er vigtigt, at du generelt sparer på saltet og der vil være salt i stort set alle de færdigvarer du køber f.eks. også i det brød, hun senere vil spise sit pålæg på. For at spare på saltet vil det være en god idé at gå efter nøglehulsmærket, når du handler ind (jeg mener at nogle af Hanegals produkter har nøglehullet på) og generelt spare på saltet i jeres madlavning. Det anbefales, at du ikke bruger salt i madlavningen, men i stedet bruger bordsalt, hvis I voksne har brug for at salte maden. Og det anbefales, at du derfor også bruger jeres rester fra aftensmaden som pålæg til din datter.
Når du laver aftensmad til jer, så prøv at tage lidt af kød og fisk fra, kog det i usaltet vand, og hak det fint og brug det i grøntsagsmosen. Gerne både om aftenen og til frokost dagen efter:)
Vær opmærksom på at hakket kød og fisk også er med til at give mosen lidt struktur og lidt mere bid end en postej i mosen vil gøre :)
Fortsat god appetit:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske