Svar: Småtspisende baby - tager ikke nok på del 2
26. april 2014
Alder:
5 mdr.
Kære Mor
Tak for dit brev :)
Du fortæller at din dreng vejede 3332 gram ved fødslen og nu i en alder af 5 måneder vejer han 6950 gram. Det betyder at han har mere end fordoblet sin fødselsvægt på 5 måneder og det lyder super, ligesom det skal være.
Når jeg ser på hans vægtkurve i livets bog på medlemssiden, så kan jeg godt se at han ser ud til at være vokset lidt mere i længden på det sidste, end han er vokset vægtmæssigt, og at han derfor falder lidt ned på kurven. Han holder sig dog stadig indenfor normal området og det lyder derfor fint at se tiden an og holde fast i at han umiddelbart trives:) Jeg tænker at i takt med at han begynder med lidt skemad, så vil dette naturligt godt kunne ændre sig - og det er netop vigtigt at hans indtag af skemad kommer ud over hans vanlige indtag af mælk, så han får lidt ekstra på denne måde. Hans indtag af mælk skal derfor ikke sættes ned, men skal suppleres med lidt grød og mos.
Og hvad gør man så, når han pludselig begynder at afvise brystet om dagen… Det er rigtig godt det du allerede gør - nemlig at tilbyde ham brystet i et afsides rum. Han lyder til at være en dreng, som er meget aktiv og som følger rigtig meget med i hvad der sker omkring ham, og det betyder at han simpelthen ikke kan koncentrere sig om at spise, hvis I er ude, hvis der sker for meget… Det er derfor rigtig godt at du er opmærksom på dette og forsøger at skærme ham, så han får den ro, som han har behov for.
Du kan naturligvis også overveje at give ham en flaske. Det har den fordel, at du ved præcist hvor meget han får og samtidig kan den gives imens han ligger i barnevognen. Når I er ude, kan du derfor putte ham, skærme ham under kalechen og på den måde hjælpe ham til at lukke lidt af for omverdenen og så give ham flasken imens han ligger ned - evt. vugge eller trille vognen lidt, så han på den måde hjælpes med at koble fra, slappe af og tilsidst også få sovet. Og når I så er hjemme, så kan du naturligvis amme ham igen, ligesom han om aftenen og natten også skal have brystet når han viser behov, så du stadig holder fast i amningen, som du jo er glad for.
Det er rigtig dejligt at høre at du har købt min bog om børn og mad og jeg håber at den vil hjælpe jer godt igang med skemaden :)
Et forslag til en dagsplan, lavet ud fra dine angivne tider, kunne se således ud:
Morgen 07: Ammes og dagen starter på den måde stille og roligt:)
Formiddag 9-9.30: Tilbydes brystet og puttes til formiddagslur, hvis han ikke vil have brystet her, så må det være sådan, men det er godt at give ham tilbuddet. Hvis han ikke er ammet før formiddagsluren og han her sover 1.5 time, så må du gerne amme ham, lige når han vågner, så han får lidt ekstra mælk her.
Frokost 12: Tilbydes lidt grød, evt. med frugtmos som topping, vand af kop. Spiser max ½ dl. af gangen og det er rigtig fint.
Ammes eller flaske og puttes til middagslur - hvis du forsøger med flasken, så må du gerne give ham den imens han ligger i barnevognen og se om det kan hjælpe ham til ro. Hvis du er hjemme, må du også gerne prøve at lægge dig med ham og amme ham i dobbeltsengen, efterligne jeres aftener og natten og se om du så kan få ham til at tage fra.
Eftermiddag 16: Ammes, når han vågner af sin middagslur, fordi han naturligt ofte vil være tørstig og klar til at drikke, når han har sovet …
Aften 17: Tilbydes lidt grøntsagsmos, vand af kop.
Sover sin 3 lur, som er en kort powernap på ca 30 minutter.
Ammes og puttes til natten ca kl 20
Sen aften og først på natten: vågner og søger evt. brystet kl 22 og 01 og her ammer du ham efter behov. Måske vil denne amning på sigt blive slået sammen til en længere amning, så han f.eks. ammes kl 20, 23.30 og 04 og det vil være helt fint. Men hvis han lige nu søger brystet ekstra, fordi han om dagen ikke helt drikker nok, så skal du naturligvis amme ham det ekstra om natten… Det er også helt super og alderssvarende at han stadig ammes kl 04 og så igen kl 07:)
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske