Brev:
Småtspisende baby - tager ikke nok på del 2
26. april 2014
Alder:
5 mdr.
Småtspisende baby - tager ikke nok på del 2
Hej Helen
Jeg har nu været til 5 måneders undersøgelse med lillebror. Han vejede 3332 g ved fødslen, 5500g ved otte uger og nu ved fem måneders undersøgelsen 6950 g. Lægen siger, at han er en lille fin dreng, men at han viger lidt på vægtkurven. Lægen mener ikke, at vi skal gøre noget ved det endnu, da han ellers trives. Vi har aftalt, at han skal vejes af sundhedsplejersken, når han bliver 9 måneder, hvorefter jeg kan kontakte lægen ved behov.
Den sidste stykke tid synes jeg dog amningen mere og mere er gået i hårdknude :-(
Jeg har den sidste lille måneds tid udelukkende ammet ham liggende i soveværelset med nedrullet gardiner, da han ellers ikke kan/vil finde roen til at amme. Jeg føler mig enormt begrænset af dette, men det er den eneste måde, jeg kan få ham til at spise lidt på. Vi har været i sommerhus og på påskebesøg hos familien, og her har jeg også måtte låne soveværelset for at få ham til at spise. Hvis vi har været nogen steder, hvor vi ikke har kunnet trække os tilbage til et stille rum, jamen så spiser han bare ikke, før vi kommer hjem. Han kan altså snildt holde sig i en 5-6 timer om dagen og bliver ikke ked af ikke at få noget at spise.
De sidste par dage har han så heller ikke rigtig ville amme om dagen på trods af, at vi trækker os tilbage. Ofte bliver han vred eller ked af det allerede når jeg forsøger, at lægge ham til eller også spiser han et par minutter, hvorefter han kæmper sig om på maven og ligger og griner/smiler til mig. Hvis jeg forsøger at lægge ham til igen med det samme eller efter lidt tid, så bliver han sur.
Om aftenen/natten spiser han dog godt. Her ligger han for det meste stille og ammer cirka kl 22, 01, 04 og 07. Han nægter ofte at amme inden formiddagsluren, og bliver så puttet uden. Her sover han mellem 1,5-2 timer. Når han vågner får han grød. Han har fået grød i lidt over en måned, men spiser stadigvæk max 1/4 dl færdiglavet grød. Jeg forsøger at amme ham inden eftermiddagsluren, men her vil han også sjældent have eller kun lidt. Han sover cirka 2 timer om eftermiddagen og får en lille aftenlur omkring kl 17:30-18.
Jeg synes efterhånden at hele vores fokus kommer til at handle om at amme, lillebrors mad eller mangle på samme :-/ Har du nogle tanker eller ideer til, hvad vi kan prøve? Vil du ikke prøve at lave en plan, som jeg kan følge for at få styr på måltiderne?
Jeg har lige købt din bog om børn og mad, så den burde komme med posten i næste uge :-)
Ellers sover han generelt godt, er glad og elsker at ligge på maven og lege. Han kan krybe/skubbe sig baglæns, men har ikke fundet ud af, hvordan man kommer fremad endnu :-)
Han elsker at hoppe eller vippe på sine forældre, og har det i det hele taget bedst med at være aktiv hele tiden.
Med venlig hilsen
en mor