Svar: Variation i kosten
23. april 2014
Alder:
6 mdr.
Kære Louise
Tak for dit brev :)
Det er rigtig dejligt at høre, at det går så fint med begge jeres dreng og dejligt med så kreativ en far, der kan få sønnike til at spise igen :)
Jeres drenge må få stort set alle grøntsager nu, og det er en rigtig god idé at variere med de grøntsager I forældre selv spiser om aftenen. De kan få gulerod, squash, blomkål, broccoli, pastinak, persillerod, løg, jordskokker, kålrabi, hvidkål, peberfrugt, skorzonerrødder, spidskål, rosenkål, savoykål, ærter, majs, grønne bønner, grønkål, porrer, tomater (uden skræl), avokado osv. Også f.eks. græskar kan bruges og rodfrugter, som har en naturlig sødme er ofte et hit.
Grøntsager som selleri, spinat, fennikel og rødbede bør de ikke få dagligt, men de andre typer grøntsager må I gerne variere mellem og det er helt okay, hvis I laver en ny ret hver aften - fordi udgangspunktet er den mad, som I selv spiser. I kan f.eks. lave dobbelt portion, så de får samme ret til frokost dagen efter og om aftenen, får de så igen noget andet.
De skal nu stille og roligt igang med kød eller fisk. Det skal være kogt eller laves i ovnen. Hakket kød er lettest at bruge i starten, fordi det let moses ud, endten med en gaffel eller igennem en persillehakker eller blender. Hakket kød kan være kylling eller kalkun som er mildt og godt at begynde med, men også svinekød, oksekød, lammekød osv. alt kan bruges - det handler om at variere og igen lade udgangspunktet være den mad som I selv spiser.
Fisk kan også laves i ovnen eller koges i en gryde og det moses let med en gaffel. Hvis I f.eks. selv får lidt laks bagt i ovnen, så må I gerne give jeres drenge lidt af dette i grøntsagsmosen, hvis I spiser fiskefrikadeller en aften, så kan de også få lidt af indmaden af en fiskefrikadelle i deres mos. Og mosen kan laves af de grøntsager I selv spiser til maden.
Nogle børn skal prøve til mange gange før de er parate til ny smag og ny konsistens og her kan det være en fordel at servere det man gerne vil lære dem at spise med ca 3 dages mellemrum. På den måde får de lidt pause mellem retten og får den samtidig serveret så jævnligt, at de vænner sig til det. Hvis I f.eks. gerne vil lære dem at spise flerkornsgrød, så kan det f.eks. serveres hver 3 dag, hvor de så de øvrige dage kan få havregrød eller øllebrød, som de måske kender og er glade for.
Nogle børn har det også rigtig godt med at få f.eks. havregrød fast hver morgen og så hver anden dag skifte mellem øllebrød og grøntsagsmos til frokost og så få grøntsagsmos til aften. Det er også helt okay at gøre det på denne måde. Der er ingen faste regler, det vigtigste er at drengene spiser og stille og roligt får nye fødevarer, så de lærer at spise så varieret som muligt. En god tommelfingerregel er dog, at de ikke bør få mere end 2 grødmåltider dagligt, resten bør være grøntsagsmos, kød, fisk, frugt.
Jeres drenge får lige nu grød til frokost, frugt om eftermiddagen og kartoffelmos om aftenen. Og jeg tænker at det vil være rigtig godt, at I nu begynder at tilbyde dem grød om morgenen. Og her skal de stille og roligt introduceres for havregrød og øllebrød. Det vil derfor være en idé at I i 2-3 dage starter op med den type grød, som de er vant til at få til frokost, men nu serverer den om morgenen i stedet og herefter begynder at give f.eks. havregrød i stedet.
Hvis de er vant til at spise majsgrød og hirsegrød, så kan I give dem det mandag og tirsdag morgen, introducere havregrød onsdag, gå tilbage til hirsegrøden, som de kender torsdag, prøve igen med havregrød fredag, måske prøve med øllebrød lørdag og så vende tilbage til hirsegrøden igen søndag. Stille og roligt så give havregrød to dage i træk, tilbage til en kendt grød, så så næste dag igen give f.eks. øllebrød eller havregrød, så de stille og roligt kommer igang med at spise de lidt grovere grødtyper.
Nogle børn vil også have rigtig svært ved at vænne sig til havregrød og her kan man med fordel lave den hirsegrød de måske er vant til og glade for sammen med lidt havre, så det bliver en mere blandet grød - og på den måde vænne dem til lidt ny smag og konsistens. Det er også helt okay at gøre på denne måde.
Til frokost kan I variere mellem øllebrød og grøntsagsmos og da de er glade for kartoffel, så kan I godt lade kartoffel indgå som en fast del af mosen til frokost, men prøv også at variere mellem andre typer af grøntsager. Hvis I f.eks. blander kartoffelmosen med jordskokker eller pastinak, så kan I dagen efter eller om aftenen godt prøve at lave en jordskok og squash mos eller lave en mos med pastinak, gulerod og kartoffel. I skal naturligvis bruge de grøntsager I har indkøbt, så der også er økonomi i det og lave mos varieret efter de varer I har liggende.
En anden måde at få lidt variation og ny smag ind kan være at lave den kartoffel og pastinakmos, som de er glade for og kender, og så tilsætte lidt cremet tomat og rødspættepure på toppen. På den måde får de en kendt mos blandet med lidt nyt og får samtidig begyndt med lidt fisk.. Ligesom hvis de er vant til at spise mos med smag af pastinak, så kan I prøve at lave retten "kylling med æble og pastinak", fordi der så igen er en kendt smag, sammen med noget nyt.
Frugtmos gives som mellemmåltider f.eks. formiddag og eftermiddag og her er det på samme måde fint at variere lidt mellem de forskellige typer. Måske passer mængden du laver til et par dage og det er helt fint, at de så får det samme to dage i træk… Igen - tage udgangspunkt i det du har og det I andre spiser :)
Håber dette hjælper lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske