Svar: Koncentration hos 4 1/2-årig
Kære Mor til Villads
Hvor er det bare en helt igennem dejlig beskrivelse af en rigtig dejlig dreng!
Det er helt okay at Villads vælger at lege med alt mulig andet end legetøj. Hans fantasi er stor, og det er der bestemt ikke noget i vejen med. Og hvor er det dog en skøn kommentar om Stark "det her er det rigtigt Fætter BR, mor" - jeg kan lige se hvor øjnene har lyst op i ren glæde og begejstring:)
Det er i princippet helt okay at han foretrækker at lege plastbøtter, klisterbånd, køkkenting, værktøj, konservesdåser osv. Det er mange timers leg i at bruge dette for ham og han kan fint koncentrere sig, når han "bygger sin egen verden". Det er også rigtig fint at du forsøger at købe forskelligt konstruktionslegetøj, forsøger med forskellige arbejdsmaskiner osv. som normalt interesserer ham, indretter hans egen kontorplads osv. Det er super godt.
Det er også rigtig godt at du er opmærksom på, at han har brug for ude-leg og at I forsøger at komme ud hver dag, så han bruger sig selv fysisk. Det er vigtigt at han bruger sig selv, for derefter vil han naturligt lettere kunne sidde stille og koncentrere sig om mere stillesiddende aktiviteter. Du kan her forsøge at finde udendørs leg, som kombinerer udeleg med indeleg. Det kan være f.eks. at gå rundt og finde insekter, samle dem sammen, kikke på dem i et forstørrelsesglas og bagefter slå op i en bog, finde billeder, navne osv. og læse lidt om, hvad det er for nogle dyr - på den måde kombinerer du det at være ude med efterfølgende at skulle sidde stille og der er en sammenhæng.
Når dette er sagt, så lyder det dog som om at jeres dreng har det bedst med aktiviteter, som han selv sætter igang - og det er super dejligt, det er netop derfor han har så god en fantasi og er så kreativ som han er. Men det er svært for ham, når det er de voksne som sætter dagsorden. Du fortæller at pædagogerne i børnehaven siger at "han zapper lidt mellem de forskellige aktiviteter så snart de er indendørs og pædagogbestemte, og de kunne godt tænke sig at fastholde ham lidt mere i de aktiviteter de laver. Men lige så snart de er på legepladsen, og han bare kan skabe sin egen leg, så er han fanget i den leg i timevis" og jeg tænker at det netop er dette som I skal forsøge at arbejde lidt med.
Det samme sker jo ofte derhjemme - han skal i bad og ender med at "kaste rundt med skumbomber med sin kanon-ske", han er med i køkkenet, men ender med at tage mælk, karry, bouillon osv. og "lave sin egen mad". Du fortæller at alle hans lege over ener med at det bliver lidt for avanceret og du altid ender med at sige "hold op", "stop", "stands" osv.
Jeg tænker umiddelbart at du skal prøve at skelne imellem, hvad der er legesituationer og hvornår det ikke er tid til leg. Når han f.eks. leger med fars kontorting eller sætter klistermærker op og leger vejarbejde, skærmer af, så du ikke kan falde i hullet osv. så er det en leg og en leg, som han koncentrerer sig om og bruger stor energi på. Helt fint. Men når han feks. er i bad, så handler badet jo om at blive vasket og ikke om at skulle lege - og det samme, når I laver mad - så er meningen at I skal lave mad, og ikke lege med maden. Og lige nu lyder det som om at de to ting ...
... smelter sammen hos jer.
Derudover så tænker jeg, at det vil være rigtig godt, at du hjælper ham med at holde fokus på det han så skal - i stedet for det han gør forkert. Så i stedet for at sige "stop, stands, holdt", så fortæl ham, hvad det er I skal nu, altså hvad han skal i stedet, så det I er igang med ikke får mulighed for at udvikle sig til en leg, der tager overhånd. For lige nu lyder det som om at alt for jeres dreng er en leg og det er til en vis grænse okay og så samtidig ikke, for han skal jo også, som du selv er inde på, lære at man nogle gange er nødt til at gøre det, som andre vil og når han på et tidspunkt skal i skole, så vil der jo være rigtig mange bundne opgaver. Det kan være bestemte bogstaver der skal skrives eller stykker der skal regnes - og det er altså på side 8 i bogen, selvom han måske synes at side 10 er mere spændende…
Når der derfor ikke er tale om en legesituation, men en situation, hvor I skal noget bestemt, så synes jeg det vil være rigtig godt, at du hjælper ham med at blive holdt fast i dette. Så når han er med til at lave mad i køkkenet, så laver I mad. Så skal han ikke lege med maden, men være med til at skrælle kartofler og du må godt holde ham fast i dette netop ved at sige "vi skal ikke lege nu, du må gerne skrælle kartoflerne". Det samme, når han er i bad. Det vil være rigtig fint og helt okay at sige, at han ikke skal sidde og skyde med skumbomber, det er ikke meningen at han skal lege, det er meningen at han skal vaskes og så guide ham - "Vi skal ikke lege nu, - du skal vaske dit ansigt, bag ørerne, under armene, dine tæer osv." Altså hjælpe ham til at holde fokus på det, som situationen handler om.
Med hensyn til ADHD, så findes der tre typer af dette:
ADHD - med overvejende opmærksomhedsforstyrrelse. Her vil barnet have svært ved at koncentere sig om en opgave eller en leg. Barnet vil let blive afledt og man vil ofte opleve at "barnet sjusker" med opgaver. Opgaver bliver ofte heller ikke afsluttet. Disse børn kan også virke meget glemsomme.
Kom til foredrag med Helen Lyng Hansen
Tirsdag 6. maj: Børn & Mad, FOF Aarhus
ADHD - med overvejende hyperaktivitet og impulsivitet. Her vil barnet ofte komme med svar, før spørgsmålet er stillet færdig. Barnet vil have svært ved at vente på sin tur og barnet vil ofte afbryde andre - det kan være andre som taler sammen eller børn som leger. Barnet vil ofte overskride andres grænser.
ADHD - som kombineret type med opmærksomhedsforstyrrelse og hyperaktivitet/impulsivitet. Her virker barnet som "drevet af en indre motor". Det er rigtig svært for barnet at sidde stille og det virker som om at barnet er igang hele tiden. Disse børn taler ofte også meget.
Et barn med ADHS har ikke alle nævnte symptomer. Nogle vil have overvejende problemer med opmærksomhed, andre vil måske have problemer med opmærksomhed og vil samtidig virke impulsive og/eller hyperaktive.
Om jeres dreng er så aktiv i hverdagen, at man vil begynde at overveje om han f.eks. kan have ADHD vil være noget som børnehaven også vil kunne drøfte med jer. Er det noget i forældre taler jævnligt om, så synes jeg det vil være helt relevant at spørge lederen og pædagogerne i børnehave, hvad oplevelse de har :)
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske
Annoncer
Sponsorerede artikler
BabyNordic™ – Det ultimative legetæppe til din Guldklump
BabyNordic™ – Det ultimative legetæppe til din baby og din familie
Kender du det, at gulvet er hårdt at sidde på, når du leger og tumler med din baby? Det gør Camilla – og det ville hun gerne lave om på. Svaret hedder BabyNordic™-tæppet.
Lege- og aktivitetstæppet skaber det perfekte, ...
Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:
22. november 2024 | Opdragelse | 3 år
Kære Helen. Vi har en dreng på 3 år (blev 3 i oktober) der startede i...
13. november 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.
Hej Helen. Jeg har en skøn dreng på 3 år og 4 mdr. Han er sød og kærlig,...
26. september 2024 | Opdragelse | 2 år, 6 mdr.
Kære Helen. Tak for din brevkasse, som jeg nu endnu engang har brug for....
17. september 2024 | Opdragelse | 2 år, 6 mdr.
Hej Helen Vi har solgt vores hus og skal flytte om cirka halvanden måned....
16. september 2024 | Opdragelse | 23 mdr.
Hej Helen. Vi har en søn på snart 2 år, som i perioder vælger den ene af os...
Viden om børn:
Spinalbedøvelse
Spinalbedøvelse er en bedøvelsesform, som bruges ved blandt andet kejsersnit. Man lægger bedøvelsen ind via en kanyle, som føres ind i rygmarvskanalen og kvinden bedøves fuldt fra taljen og ned.
Bedøvelsen gør som regel ikke særlig ondt at få lagt, og det tager meget kort tid at lægge den. Spinalbedøvelse har den fordel at kvinden er vågen under kejsersnittet og derfor kan følge med i fødslen af barnet - og også se barnet med det samme, barnet kommer ud. Der sættes en skærm op,...
Rhesus-uforlignelighed
Vi har hver især en blodtype, som kan hedde A, B, AB eller 0 og derudover er vi delt op i Rhesus positive og Rhesus negative. De fleste mennesker er Rhesus positive, ca 15 % er Rhesus negative.
Hvis en Rhesus negativ kvinde bliver gravid og den kommende far er Rhesus positiv, så kan barnet, som kvinden venter være Rhesuspositiv efter sin far.
Imens barnet ligger i maven, så har det sit eget separate kredsløb, men der kan dog ske en lille udveksling af blod imellem...
Svartidsbarometer
Gratis nyhedsbrev
med nye præmier hver måned
Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.