Svar: Fedtstof i skemad - 5 mdr.
19. april 2014
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
Det er helt fint, at du spørger :)
En normal portion kan variere meget - nogle børn spiser 1 dl. grød eller mos, andre børn kan sagtens spise 2 dl. Og man skelner faktisk ikke så meget mellem om barnet spiser mere eller mindre - generelt gælder, at der bør tilsættes en teskefuld fedtstof til hver portion… Samtidig er der jo også forskel på skeer, så en teskefuld fedstof kan også variere efter skeens størrelse… Jeg tror de fleste forældre tilsætter en teskefuld fedstof uanset om portionen er på 1 dl. eller på 2 dl… :)
Når det er sagt, så har du naturligvis ret i, at det vil være fint at forsøge at tilpasse mængden af fedtstof til mængden af grød eller mos. Og her vil det normalt være sådan at til ca. 150 gram kogte grøntsager bruges 1 teskefuld fedstof og ½ dl mælk. Og til 40 gram hirseflager (svarer til ca. 1 dl), der koges op med vand, bruges 1 teskefuld fedtstof og ½ dl. mælk. Det kan måske give dig en nogenlunde idé til blandingsforholdet…
MEN, når det er sagt, så prøv at lade være med at tænke i gram, skeer og mængder. Prøv at variere mellem de forskellige typer af fedtstof og hold fast i at din datter er glad for maden og nyder at spise den, og som din sundhedsplejerske har sagt, så sker der ikke noget ved, hvis hun får lidt ekstra fedtstof.
Håber dette hjælper lidt videre og er svar nok på dit spørgsmål :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske